A német Lauendörfe városa egy különös világot rejt magában. A zöld mezőn elterülő vérvörös vasszerkezet és üvegépület együttese az ember és környezetének organikus kapcsolatát hirdeti, belépve pedig, a modern bútordesign egyik szentélyébe érkezünk.
A Tecta Kragstuhlmusem több, mint egyszerű művészettörténeti kiállítás: fizikai megtestesülése a filozófiának és alkotói víziónak, amely a német céget az évek során a 20. századi bútortervezés, és azon belül is a Bauhaus kiemelkedő képviselőjévé tette. A mozgalom, amely alapjaiban határozta meg a formatervezés elmúlt 100 évének történetét, a Tectának köszönhetően nemcsak tovább él, de a kortárs közönség számára is megközelíthetővé vált. A márkával, melynek termékeit a magyar közönség a Decor Floornak köszönhetően ismerheti meg közelebbről, kortalanságról és fejlődésről beszélgettünk.
A Tectát 1956-ben alapították a német Lauenförde városában, és a Bauhaus mozgalom egyik főhadiszállása lett az évek során. Miért lett ez a mozgalom elválaszthatatlan a márkától?
Az a 30 licenszelt Bauhaus modell, melyet Lauenfördében tervezünk és gyártunk, márkaidentitásunk alapját képezik. Már a kezdetektől fogva célunk volt, hogy ezeket a darabokat életben tartsuk és továbbfejlesszük. Mindezt Walter Gropius szellemiségét megőrizve, melynek kulcsa a művészetek és technológia egységének megélése.
A márka elnevezése önmagában is egy kiáltvány: pontosan mit foglal magában a “Tecta” fogalma?
A Tecta név a technológiára, azon belül is a görög “techne” koncepciójára utal:
ez egy filozófia, melyben az összes ember alkotta tárgy és dolog mind fizikai, mind spirituális értelemben hozzánk tesz.
A vállalat alapvetően modern designt hoz létre, de a Tecta több, mint gyártó: a Tecta felfedez, feltalál, elmagyaráz, közvetít, felpezsdít és új életet lehel az anyagokba.
Az évek során a márka számos az avantgarde számos művészével és tervezőjével is kollaborált, Walter Gropustól kezdve a Smithson pároson át megannyi világhírű, befolyásos alkotóig. Mi a gyümölcsöző, sikeres együttműködések titka?
Minden a munkafolyamatokban rejlik, márha ezt titoknak lehet nevezni. Bútoraink a műhelyekben látnak napvilágot mesteremberek, művészek és vállalkozók közös gyermekeként. Így minden résztvevő olyan közel kerül a tervezési és gyártási folyamatokhoz, amennyire csak lehet. Bútoraink kortalanságának megteremtésében mindez elengedhetetlen.
Miért fontos a márkának a Bauhaus mozgalom megőrzése és újrafelfedezése?
Számunkra a Bauhaus egy komplett élet- és munkafelfogás. Itt minden mozgásban és fejlődésben van. Úgy tudnám megfogalmazni, hogy ez egy evolúciós folyamat.
Nem kívánunk a múltban ragadni, éppen ezért bátran fejlesztünk új koncepciókat.
Mennyire egyszerű a márka vízióját a hétköznapok nyelvére lefordítani? Hol van az arany középút a Tecta mély és szenvedélyes művészetfilozófiája és az ügyfelek hétköznapi igényei között?
Bútorainkra mi mindig is időtlen alkotásokként tekintettünk. Ez ugyanúgy igaz egy 100 éves Bauhaus alkotásra, mint a kortárs bútortervekre. Kis gyártóként ráadásul könnyen reagálunk az egyedi vásárlói igényekre. A tömeggyártással ellentétben a mi bútoraink teljes mértékben személyre szabhatóak.
Fontos a Tecta bútorok számára, hogy egy jól megtervezett, konkrét enteriőrben találjanak otthonra, vagy van annyi rugalmasság ezekben a bútorokban, hogy szinte bárhol elférnek?
Modelleink természetesen bármilyen környezetben jól mutatnak. Sőt, gyakran pont a környezet és a termék közötti kontraszt ad egy utánozhatatlan esztétikai pluszt. Ilyenkor jóval többet sugároz magából egy bútor, mint szimpla funkció.
A folyamatos fejlődés és márkaevolúció tehát alapvetései a Tectának. Milyen trendeket vél felfedezni a gyártó a 2020-as években, és mi vár az enteriőr és bútortervezésre a közeljövőben?
Nem szeretek jóslatokba bocsátkozni.
Annyit tehetünk, hogy a számunkra kijelölt úton folytatjuk a munkát és bútoraink fejlesztését.
Ha egy olyasvalakinek kéne bemutatni a Tectát, aki még nem találkozott vele, mely termékeken keresztül lehetne a leginkább képviselni a márkát és filozófiáját?
A Bauhaus kezdeteit a mozgalom alapítója, Walter Gropius által tervezett F51 szék testesíti meg a maga különleges, konzolos formavilágával. Az irányzat következő generációjának képviselője az összehajtható acél szék, Marcel Breuer D4 tervezése, mely majdnem 100 éve robbant be a köztudatba! Az 1980-as években Stefan Wewerka által megálmodott háromlábú B1 szék a modern tervezés és az újszerű gondolkodás ikonja. Ha pedig a máról kell nyilatkozni, számomra Wolfgang Hartauer D9 konzolos széke testesíti meg Marcel Beuer víziójának kortárs értelmezését: “Tulajdonképpen egy elasztikus levegőoszlopon ülünk.”
A S/ALON BUDAPEST látogatói minden évben betekintést nyernek a prémium hazai és nemzetközi design színes és mozgalmas valóságába megkapó enteriőrök és a legújabb termékpremierek formájában. Ne hagyd ki a 2022. szeptember 23-25. között megrendezése kerülő jövő évi eseményt sem!