Portré
  /  2023.06.11.  /  

Tigrismentő textilek

Interjú Camilla D. Fischbacherrel, Rebecca Duckett-Wilkinsonnal és Simon Clintonnal

​​A svájci Christian Fischbacher márka összefogott Rebecca Duckett-Wilkinson művész-tervezővel, valamint Simon Clintonnal a Save Wild Tigers alapítványtól, hogy egy nemes ügyet segítsen.

A Christian Fischbacher több mint két évszázada a textilipar élvonalát erősíti; lakástextíliáik, szőnyegeik és otthoni kiegészítőik egyedi, prémium enteriőröket töltenek meg személyiséggel. A vállalatot 2008 óta Michael Fischbacher és felesége, Camilla vezeti. Camilla ekkor merész, progresszív megközelítéssel foglalta el a kreatív igazgatói széket, és egy új, innovatív, PET-palackokból újrahasznosított termékcsaládot vezetett be, miközben megreformálta a vállalat vizuális nyelvezetét is.

A márka azóta is a felelős design bajnokának bizonyul, nemcsak a fenntartható anyaghasználat révén, hanem többek között azáltal, hogy szerepet vállal a vadon élő tigrisek védelmében.

Egy izolációban rajzolt motívum vezetett az együttműködéshez.

A közös küldetés Camilla, a malajziai születésű Rebecca és Simon, a Save Wild Tigers szervezet alapítójának barátságából bontakozott ki. Miért éppen a tigrisek megmentését tűzték ki közös zászlójukra? A számok elrettentőek: a hivatalos adatok szerint már csak 150 vadon élő tigris él a Maláj-félsziget dzsungeleiben. Természetes élőhelyük erdőirtása nagy veszélyt jelent, de az illegális orvvadászat és kereskedelem a fő oka a populáció rohamos csökkenésének. A Save Wild Tigers legfőbb célja, hogy felhívja a figyelmet a vadon élő tigrisekből készült termékek illegális kereskedelmére.

Ebben az interjúban egy vezető textilmárka örökségéről, egy tehetséges és eltökélt művész motivációjáról, továbbá egy fontos kezdeményezés hátteréről tudhatsz meg többet a három úttörővel, Camilla Douraghy Fischbacherrel (CDF), Rebecca Duckett-Wilkinsonnal (RDW) és Simon Clintonnal (SC) folytatott beszélgetésünkön keresztül. 

Rebecca Duckett-Wilkinson, 100 Patterns in 100 Days, Poppy

A svájci székhelyű Christian Fischbacher erős nemzetközi jelenléttel rendelkezik, termékeiben és kreatív vezetésében a multikulturális vonásokat ötvözi. Camilla, miből merítetek ihletet?

CDF: Az egész világon vannak ügyfeleink, nem egyetlen piacra összpontosítjuk a figyelmünket. Az, hogy mi iránt mutatkozik kereslet egy adott helyen, gyakran a partnereinktől és azok ügyfeleitől függ. A tervezés során gyakran hivatkozunk svájci gyökereinkre, és új kontextusban fejlesztjük tovább őket. A hagyományok és a kozmopolita szemléletmód ötvözése jellemző Christian Fischbacherre.

Fontos hűnek maradnunk a saját kézjegyünkhöz.

Személy szerint szeretek inspirálódni az emberek, régiók és kultúrák által, amelyekkel utazásaim során kapcsolatba kerülök. Így született a Rebecca Duckett-Wilkinsonnal való hosszútávú barátságom is.

Szeretek új dolgokat felfedezni, és megtudni, hogyan élnek a helyi emberek, hogyan gondolkodnak és cselekszenek, mik a szenvedélyeik. Ezek igazán tartalmas élmények. A Christian Fischbacher kollekcióknak gyakran tematikus fókusza van. Úgy is mondhatjuk, hogy ezek a benyomások és hatások egyfajta dokumentációi.

Christian Fischbacher, Hadi Teherani, Iran-inspired fabric collection: Contemporary Persia

Milyen módon lehet egy vállalat társadalmilag vagy környezetvédelmi szempontból felelős?

CDF: A márkák létfontosságú szerepet játszanak a társadalmi és környezeti kérdések tudatosításában. Termékeik és különösképp értékeik nagyköveteiként a márkák felhasználhatják hatáskörüket a fogyasztói tudatosság növelésére. Ezt megtehetik például olyan marketingkampányok révén, amelyek célja a fogyasztók tájékoztatása és edukálása a fenntartható gyakorlatokról.

A márkák a szimbolizmus és a design eszközeit is felhasználhatják egy konkrét üzenet közvetítésére, valamint a fogyasztók gondolkodásra és cselekvésre ösztönzésére.

A társadalmi és környezeti felelősségvállalás nem statikus fogalom, sokkal inkább folyamat. A vállalkozásoknak szüntelenül fejlődniük kell, és innovatív megoldásokat kell keresniük a pozitív változások megteremtése és a fenntartható gyakorlatok előmozdítása érdekében. A társadalmi és környezeti kérdések iránti elkötelezettségükkel a vállalatok fontos szerepet játszhatnak egy fenntarthatóbb és tudatosabb világ megteremtésében.

Rebecca Duckett-Wilkinson, 100 Patterns in 100 Days

A 2009-ben bevezetett BENU újrahasznosított termékcsalád a maga nemében páratlan volt, és új fenntarthatósági szabványokat állított fel az iparágban. Mit kell tudnunk a BENU-ról?

CDF: Az egész egy szövővel kezdődött, aki átadott nekem egy jellegtelen, merev szövetdarabot. Biztos volt benne, hogy nem fog tetszeni. De amikor megemlítette, hogy a szövet PET-palackokból készült, ámulatba ejtett. Ez volt az alapja a 2009-es első kollekciónak: a BENU® PET kollekcióban olyan poliésztert használunk, amelyet a fogyasztás utáni PET-palackokból nyertek. A műanyag palackokat összegyűjtik, megtisztítják, megőrlik, beolvasztják és kiváló minőségű poliészter fonallá fonják. A hagyományos poliészter előállításához képest a BENU újrahasznosított poliészter létrehozásához lényegesen kevesebb energiára és vegyi anyagra van szükség, ami csökkenti a globális felmelegedésre gyakorolt hatást.

Nem álltunk meg itt, kifejlesztettük a BENU® Recycling kollekciót, amely ma már négy termékcsaládból áll: BENU PET, BENU SEA, BENU INDUSTRY és BENU YARN.

A nagyszerű tapintás mellett, amelyről sokan azt gondolják, hogy az újrahasznosított szövetek esetében elérhetetlen, még az égésgátló funkciót is sikerült beépítenünk a BENU szövetekbe.

Ahogy tovább fejlesztjük kollekcióinkat, úgy bővítjük képességeinket más típusú hulladékok felhasználására, hozzájárulva a környezetvédelemhez. A BENU® SEA kollekcióban a tengerből begyűjtött műanyaghulladékot erőforrás-kímélő eljárással strapabíró poliészter fonallá dolgozzuk, míg a BENU® INDUSTRY kollekcióban a Trevira poliészterfonal gyártásából származó újrahasznosított fonalmaradványokat használunk. A BENU® YARN kollekció szöveteit a divatiparban keletkező újrahasznosított textilhulladékból készítjük. A kész ruhadarabokból származó használt vágási hulladékokat szín szerint szétválogatjuk, eredeti szálformájukba visszafejtjük, kártoljuk és új, kiváló minőségű, újrahasznosított fonallá fonjuk.

Christian Fischbacher: BENU® Recycled

Nagyon sokféleképpen lehet új életet adni a használt anyagoknak.

Alig várom, hogy lássam, mit fedezünk fel legközelebb! A BENU egyébként az ókori egyiptomi mitológiában szereplő BENU madárról kapta a nevét, ami hamvaiból újjászületik, mint a főnix. A BENU új életet jelent, és úgy ejtik, hogy be new, azaz "légy új". A név mindent elmond.

Mi Christian Fischbacher legfrissebb újdonsága, és mit tartogat a jövő a márka számára?

CDF: Az elkövetkező években továbbra is nagyszerű együttműködéseket fogunk elindítani, hogy tágítsuk kreatív horizontunkat. A Christian Fischbacher hetedik generációjánál járunk, egy olyan generációnál, amely minden korábbinál nemzetközibb. Ez továbbra is meghatározó szerepet játszik majd a márka életében.

Az együttműködések mindig nagyszerű lehetőséget jelentenek számunkra arra is, hogy új anyagokat fedezzünk fel, amelyekből fenntartható textíliákat készíthetünk.

Igaz ez a legújabb "Capri" kapszulakollekciónkra is, amelyet Giuliano Andrea dell’Uva olasz belsőépítésszel közösen hoztunk létre. A szövetek többsége fenntartható kenderből készült. Capri szigete fantasztikus inspirációt jelentett a tengeri kultúrájával és lélegzetelállító tájaival.

Christian Fischbacher, Giuliano Andrea dell’Uva, Capri

A 100 Patterns in 100 Days egy Rebecca Duckett-Wilkinson által tervezett kapszulakollekció. Mi volt a kollekció koncepciója?

CDF: A 2020 tavaszán kitört világjárvány miatt Piemontban ragadt Rebecca úgy döntött, hogy 100 mintát fest 100 nap alatt. A váratlanul jött időt arra használta fel, hogy olyan kreatív és pozitív dolgot alkosson, ami életörömöt sugároz.

Amikor megmutatta nekem a munkáját, azonnal tudtam, hogy le kell fordítanunk textilre. A fantasztikus minták mellett különösen a tigris motívum energiája és ereje nyűgözött le. Rebecca ötlete, hogy a bevételt a Save Wild Tigers Foundation támogatására fordítsuk, nagyon izgatott. Bár a tigris fenséges állat, sőt Malajzia jelképe, még mindig súlyos veszélyben van. Az, hogy ezáltal mi is segíthetünk a tigris védelmében, mélyen megérintett.

A DAWON és a HARIMAU kapszulakollekció tigrismintáit úgy tervezték, hogy kiemeljék a fenntartható életmód és a vadon élő állatok védelme iránti elkötelezettséget.

A HARIMAU szőnyeg és a DAWON díszpárnák eladásának egy százalékát a Save Wild Tigers támogatására fordítjátok. Mi ennek a szervezetnek a fő célja?

SC: Egyértelműen a figyelemfelkeltő kampányok kidolgozása az egyik központi pillérünk, és valóban létfontosságú, hogy minden műfajban művészekkel dolgozzunk együtt, akik a mesterségükön keresztül inspiráló és pozitív üzeneteket közvetítenek, és ezzel cselekvésre ösztönöznek. Az adománygyűjtés azonban még mindig kritikus fontosságú, ezért nagyra értékeljük Rebecca és Christian Fiscbacher támogatását, akik ennek az izgalmas partnerségnek a keretében mellénk álltak.

RDW: A szövet, a DAWON párnák és a HARIMAU szőnyeg erős, hatalmas tigriseket ábrázol. Remélem, hogy azok az emberek, akiket vonz a tigris erős szimbóluma, a Christian Fischbacher eme termékeivel teremtenek státuszt a belső terükben, nemcsak a valódi tigrisbőrök alternatívájaként, hanem a vadon élő tigrisek megőrzése iránti támogatásuk jeléül is. 

Én személy szerint nagyon örülök a Christian Fischbacher és a Save Wild Tigers közötti együttműködésnek, amely segít felhívni a figyelmet arra, hogy ne vásároljunk többé vadon élő tigrisből készült termékeket.

Ezeken a szöveteken a maláj tigris áll a középpontban. Rebecca, Simon, hogyan jellemeznétek a személyes kapcsolatotokat ezekkel az állatokkal, ökológiai és kulturális jelentőségükkel?

RDW: Mindig is kötődtem a tigrishez, több szinten is. A tigris évében születtem, így ez az állatövi jegyem. Ezenkívül malajziai vagyok, a tigris - Harimau - az ország nemzeti ikonja. Malajzia címerében a két felegyenesedett tigris, közöttük a pajzzsal, az erőt és a bátorságot jelképezi.

Nem lehet alábecsülni a tigrisek jelentőségét a tápláléklánc csúcsán a trópusi dzsungelekben. Egy csúcsragadozó nélkül a lánc többi része felbomlik. Jelenlétük a vadonban kulcsfontosságú az egészséges, kiegyensúlyozott és változatos élővilágú dzsungel fenntartásához. 

SC: A tigrisek globális szimbolikája és ebből eredő hatása a kultúrákban – a művészettől kezdve a vallásokon át az üzleti világig – óriási, valószínűleg egyetlen más fajhoz sem hasonlítható. Az évek során ezeket a képeket széles körben használták marketingcélokra, gondoljunk csak az ESSO "tigris a tartályban" kampányaira, a Tiger sörre, a Tiger légitársaságra, a tigrismintára a divatban - hogy csak néhányat említsünk. Itt az ideje, hogy cselekedjünk, különben tétlenségünk garantálja, hogy a jövő generációi számára csak galériákban, archívumokban és gabonapelyhek csomagolásán köszönnek majd vissza tigrisek.

Ha nem tudjuk megmenteni a világ legikonikusabb faját, akkor felmerül a kérdés: mit jelent ez a világ többi veszélyeztetett fajára nézve, a kék bálnától az orrszarvúig?

Melyek a vadon élő tigriseket fenyegető legsúlyosabb veszélyek? Milyen illegális termékek vannak a piacon?

SC: Világszerte a vadon élő tigrisek populációját fenyegető legnagyobb probléma az illegális vadkereskedelem, amelyet az élőhelyek pusztulása és feldarabolódása követ. Egész Délkelet-Ázsiában jelentős orvvadászat jeleit tapasztaljuk, amelyet a tigrisek szinte minden testrésze iránti kereslet hajt. A tigrisekkel kapcsolatos termékeket gyakran a feketepiacon vásárolják a tehetős fogyasztói csoportok, sokan Ázsiában.

A termékek széles skáláját – például a tigriscsont bort – gyakran üzleti vezetők számára presztízsértékű ajándékként értékesítik, a fogakat és karmokat ékszerként használják, húsukat csemegeként árulják, és így tovább.

Emellett a vadon élő állatok kereskedelmének jelentős mozgatórugói a tigrisfarmok, amelyek gyakran állatkertnek, természetvédelmi parknak vagy akár szerzetesi templomnak álcázzák magukat, növelve az egyre szűkösebbé váló vadon élő tigrisek iránti keresletet.

RDW: A tigris számos kultúrában az erőt és a hatalmat jelképezi. Ázsiában a tigris a férfiasságot, a dominanciát és a sikert jelképezi. Sajnos ez táplálja azt a hiedelmet, hogy a tigrisből készült termékek, bőrük, karmaik, fogaik, vérük és még csontjaik is hozzávalói a siker "bájitalának".

A csontjaikból például férfiasságot “serkentő” tigriscsontbort készítenek.

Ez a hatalmukba vetett hit taszította a maláj tigriseket a kihalás szélére. Az, hogy a hatóságok nem kezelik a fenti problémákat és nem fordítanak rájuk figyelmet, azt mutatja, hogy mesebeli maláj ikonunk végtelenül alulértékelt.

Mi a szervezet legjelentősebb eredménye? Hogyan lehet bekapcsolódni és segíteni ezt az ügyet?

SC: A Save Wild Tigers 2011-ben jött létre. Kreatív és marketingfókuszú szervezet vagyunk, ami részben annak köszönhető, hogy jómagam a reklám- és marketingvilágban szereztem tapasztalatot. Ennek eredményeképpen világszerte művészekkel és márkákkal dolgozunk együtt, hogy egyedi együttműködéseket alakítsunk ki, amelyekkel felhívhatjuk a figyelmet és pénzt gyűjthetünk az ügy érdekében. Az elmúlt évtizedben számos újítással rukkoltunk elő, például megrendeztük a világ legnagyobb tigris eseményét, a "Tiger Tracks"-t, amely egy hónapra elfoglalta a londoni St Pancras pályaudvart. Mindezek jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy felhívjuk a figyelmet a vadon élő tigrisek helyzetére.

A Christian Fischbacher DAWON párna és HARIMAU szőnyeg megvásárlásával hozzájárulsz a vadon élő tigrisek megmentéséhez. Ha többet szeretnél megtudni, vagy szeretnél közvetlenül részt venni a Save Wild Tigers munkájában, akkor látogass el a honlapjukra, ahol további információkat találsz! Ha pedig inspirációra vágysz, iratkozz fel hírlevelünkre, és csatlakozz hozzánk Facebookon és Instagramon!

2023.06.11.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?
/ Portré

Hogyan lehet ikonikus alkotásokat és stílusokat kortárs formába önteni?

Interjú Kiss Attilával, a The Up Design alapítójával
Professzionális világítás&shytechnika dekoratív köntösben
/ Portré

Professzionális világítás­technika dekoratív köntösben

Ismerd meg a Luminist!
mutass meg mindent!