Szürreális és Brutális világokba repítettek a S/ALON BUDAPEST fogadóinstallációi.
Hagyományosan két autonóm tér fogadja az esemény látogatóit a kiállítótérbe lépve. A legutóbbi alkalommal minden eddiginél izgalmasabb installációkkal készültünk az érdeklődőknek, melyeket Kiss Attila, a The Up Design alapítója tervezett a felkérésünkre.
Nem ez volt az első alkalom, hogy Attila részt vett a S/ALON BUDAPESTEN. 2021-ben önálló enteriőrrel jelent meg a The Up Design, 2022-ben a Hypnagogia tervezői pályázat nyerteseként alkotott maradandót, 2023-ban pedig a két nyitóinstallációval kényeztette a nagyérdeműt. A belsőépítészet és az enteriőrdesign mellett az elmúlt években a filmes díszlettervezés felé fordult az érdeklődése, nagyszabású, komplex projektek keretein belül alkot lélegzetelallító, fiktív környezeteket. A fogadóinstallációkban ez a sokoldalú tapasztalat és komplex látásmód öltött testet: a rendezői jobb oldalon lévő Szürreális teret Hieronymus Bosch Gyönyörök kertje inspirálta, a bal oldali Brutálisat pedig a brutalista építészet. Interjúnkkal nem csupán a két tér koncepciójában merülünk el, de az egyik kedvenc tervezőnket is megismerheted közelebbről. Tarts velünk!
Mindegyik jobb volt, mint az előző.
2019-ben hallottam először a kiállításról. Akkor még belsőépítész tanuló voltam, a tanáraim is ajánlották, hogy nézzük meg a kiállítást. Egy szombati napon mentem el a Budapest Arénába. Nagy hatással volt rám az egész kiállítás, leginkább a Marc Ange installáció a kiállítói tér közepén. Előtte pár hónappal ismertem meg a munkásságát, így igazi szenzáció volt, hogy őt is lehetett itt látni.
A következő évben Facebookon találkoztam a tervezői pályázat kiírásával. Előtte pár hónappal hoztam létre a cégemet, a The Up Designt, így jó lehetőségnek tűnt, hogy a S/ALON BUDAPESTEN mutatkozzunk be a szakma előtt.
Végül nem a tervezői pályázat keretein belül jelentem meg, hanem önálló standdal, aminek szerencsére nagy sikere volt. Rákövetkező évben a Hypnagogia volt a pályázat témája, amit igen közel éreztem magamhoz, ebben az évben sikerült is bekerülni a nyertesek közé.
Ez az önálló enteriőrös megjelenésnél talán jelentősebb láthatóságot biztosított: kiemelt témaként nagyobb figyelem irányul a győztesekre, így még pozitívabb élmény volt összességében. Az esemény végén kérdezték a szervezők, hogy lenne-e kedvem együttműködni a jövő évi nyitóinstallációk tervezésében. Örömmel fogadtam el a felkérést, hiszen ez alkalommal két autonóm tér koncepcióját is megvalósíthattam. Az emberek arcán úgy láttam, hogy sikerült elérnem a vágyott “wow” hatást.
Magyarországon ez az egyetlen kiállítás, ami enteriőrökben mutatja meg a design különböző területeit - a product design, a belsőépítészeti tervezés és a dekoráció szeleteit.
Bár vannak designnal foglalkozó kiállítások, a S/ALON BUDAPESTEN kívül nincs olyan, ami a komplex térszervezést helyezi fókuszba. Ösztönzi a közös gondolkodást és a kollaborációt, az együttműködések mentén pedig elképesztően izgalmas standok tudnak megvalósulni, melyek egyszeri és megismételhetetlen alkotások.
Teljesen szabad kezet kaptam a témaválasztás és a megvalósítás terén, annyi volt a szervezők kérése, hogy legyen ütős! A 2023-as Flower Power tematika sokak fantáziáját megmozgatta, izgalmas és szép terek is születtek, a két fogadóinstallációval azonban nem szerettem volna az amúgy is megvalósuló 12 tervezői pályázati tér sorát bővíteni, illetve ugyanennek a témának dedikálni a két fogadóinstallációt is.
A Szürreális tér némiképp mégis kapcsolódott a virágos témához. Itt drótvázas, textilborítású növényinstallációk kaptak helyet, mind saját tervezésben és megvalósításban, de ezek szándékosan más megközelítésből születtek.
Épp egy randin voltam a Szépművészeti Múzeumban, ahol Hieronymus Bosch Gyönyörök kertje című festménye is kiállításra került. Korábban már volt szerencsém élőben látni, akivel voltam, viszont első ízben tapasztalta meg az alkotás lehengerlő hatását. Mindkettőnket megindított a festmény, így ott helyben született meg döntés, hogy e köré szervezem az egyik teret.
Bár nem szürrelista festmény, a motívumrendszere lenyűgözött. A cél a szürrealista formák újraértelmezése, a furcsa, elvont alakzatok enteriőrbe ültetése és a kortárs textilművészet bemutatása volt, ehhez készítettünk drótvázas szobrokat. Egy elvont, szürreális összeállítás született, ami a fények által kelt életre.
A tér fő elemei a főképp újrahasznosított elemekből, anyagokból készült installációk, műalkotások, melyek burkolása különböző belsőépítészetben és lakberendezésben is használt textilekkel történt. Az installációk a design bútorokkal, muránói üvegtárgyakkal, foszforeszkáló elemekkel egy egységes látványvilágot alkotott, melynek lényege, hogy a látogató kilépjen a megszokott keretekből és a fantáziáját szabadon engedve új dolgokra, irányzatokra inspirálódjon.
Manapság a tömeggyártás miatt gyakran silány tucattermékeket halmozunk, így az értékes és különleges dolgok elvesznek, elényesznek. Ehelyett szeretem visszahozni a letűnt építészeti vagy művészeti stílusokat. Az utóbbi pár hónapban foglalkoztatott a brutalista építészet, a monumentális formák és a látszóbeton. A munkáim során magam is törekszem a stílusra jellemző grandiózusságra, így jött az ötlet, hogy ezt vegyük elő és ültessük egy kortárs enteriőrbe. A dekoratív tervezéssel ellentétben itt a minimalista megjelenés, a nyers anyagok és a robosztus bútorok kerültek fókuszba.
A cél olyan terek és hatások létrehozása volt, amire a látogatók nem számítanak, ami markánsan elkülönül az esemény kiállítói tereitől.
Nagyon sok brutalista épület vagy alkotás kedves számomra, de nincs olyan, amit kiemelnék. Viszont olyan alkotó van, akinek a szemléletmódja és a munkássága inspirált a tér tervezése során. A német származású Clemens Gritl eredetileg építésznek tanult, viszont nem megvalósításra szánt épületeket tervez, hanem 3D-s utópisztikus épületeket és városrészleteket hoz létre a brutalizmustól kiindulva. Egy régi korszakot gondol újra, beletéve a saját fantáziáját, kreativitását.
Szuper együttműködéseknek köszönhetően születhettek meg az installációk.
A partnerek jelentős része az előző két megjelenésemben is közreműködő volt, illetve máshol is dolgoztunk együtt, így flottul ment a közös munka. Mindenki teljes erőbedobással állt bele a projektbe.
A Szürreális tér drótvázas, növényeket idéző, szoborszerű installációit a Munkácsi Szalonnal valósítottuk meg Fóton. Először két éve találkoztam velük a kiállításon, plusz az utolsó filmes munkámban is együttműködtünk, itt merült fel, hogy a fogadóinstallációk szobrain dolgozzunk közösen. Fejest ugrottunk a mélyvízbe, akadtak is kihívások, de remek volt a közös munka, nagyon ügyes csapat.
A TK Walldekortól Tamásék is nagyon odatették magukat. A háttérfalra eredetileg egy tapéta került volna, ehelyett a festés mellett döntöttünk, egy irizáló falat kellett létrehozni.
A Concrazy csapatával valósítottuk meg az elfolyó, foszforeszkáló betonasztalt a Szürreális térben, valamint a Brutális tér beton paneleit. Nagyon jó élmény velük együtt dolgozni.
Hatalmas öröm, hogy Rabóczki Judit szobrait sikerült elkérni az eseményre. Két-három évvel ezelőtt láttam a kiállítását és a lenyűgöző munkáit. Instagramon kerestem meg, szerencsére nagyon nyitott volt az együttműködésre, így sikerült műtárgyakat is beemelni az installációba, ami még inkább inkább emelte a színvonalat és a látványt.
Az Artcore-tól is rengeteg gyönyörű dolgot – például ikonikus brutalista bútorokat – kaptunk. Fantasztikus az a designbútor kínálat, ami Zsuzsánál megtalálható. Eredeti bútorokat hoz be Párizsból, Milánóból, majd restauráltatja és forgalmazza őket. Ez is kapcsolódik az installációk mögötti szemlélethez: érdemes felkutatni és újra használatba hozni a régi kincseket.
Emellett köszönet jár a Nuovo Walldesigntól Kálmán Ágnesnek, a San Marco Hungarynak, a Kare Hungarynek, a Remodel Stúdiónak, az Indagroupnak, a Woodeliernek és a Rábaluxnak.
Brutális térben megjelenő márkák és termékek: ARTCORE ANTIK & DESIGN komód, konzolasztal, dohányzóasztal, posztamens, lerakó asztal, asztali lámpák, fali műalkotások, dekorációk, FARAGÓ TAMÁS / TK WALLDESIGN betonfal, NUOVO WALLDESIGN - KÁLMÁN ÁGNES Rilievo design falfestés, RABÓCZKY JUDIT RITA - SZOBRÁSZMŰVÉSZ Lilith I. - hegesztett vas és kábel szobor Lilith II. - hegesztett vas szobor, MUNKÁCSI SZALON Díszpárnák, CONCRAZY betonpanelek - CO-CENTURY BIGONE, Tervezők: Bakos Gábor, Mező Csenge, Illés Csaba, SAN MARCO HUNGARY Rilievo design, KARE HUNGARY Firo fotel, REMODEL STÚDIÓ Sophie kanapé.
A Szürreális térben megjelenő márkák és termékek: ARTCORE ANTIK & DESIGN fotelek, paraván, kék üveg vázák, asztali lámpa, FARAGÓ TAMÁS / TK WALLDESIGN irizáló hátfal, amorf posztamensek festése, INDAGROUP Slamp - Avia by Zaha Hadid függesztett lámpák, Lumen Center - Ice Globe lámpa, Tonelli Design - Il paese delle meraviglie - üvegasztalok, WOODELIER muránói gömb lámpa, muránói üveg dekorációk, korall dekoráció, tükör posztamens, MUNKÁCSI SZALON textil installációk kivitelezése, textilek, KARE HUNGARY bárányok, eozinos vázák, CONCRAZY OMNIS foszforeszkáló beton asztal - tervező Bakos Gábor, RÁBALUX installációk belső megvilágítása - Bowie lámpa.
Számomra abszolút inspiráló például a barokk, rokokó is, az utcákon sétálgatva, vagy az autóban a piros lámpánál, állandóan felfelé nézelődöm, gyakran beindul a fantáziám egy különleges épület, stukkó vagy szobor láttán. Gyakran egy-egy részlet fog meg az adott korból – motívum, épület, szín, anyaghasználat vagy tulajdonképpen bármi. Azonban semmiképp sem utánozni kell ezeket. Értelemszerűen nem tud ugyanaz működni száz-kétszáz évvel később, de a minőségi, régi értékeket nem érdemes elfelejteni.
Egy gyakorlati példa: két-három évvel ezelőtt egy családi ház belsőépítészeti tervezésén dolgoztam Óbudán. Maga a ház modern volt, de a hölgynek voltak régiségei, többek között egy szép copf tálalószekrénye, amihez mindenképp ragaszkodott. A konyha és az étkező egy térben helyezkedett el, így meg kellett találni a módját, hogy a két rész össze tudjon kapcsolódni.
Az amúgy modern konyhabútorban a copf irányzat elemei az üveg vitrinek íves lekerekítésében, a copf stílusra jellemző díszítés pedig íves rézberakásos marások révén jelentek meg, ez lett párosítva még egy gránit fülkével a konyha egyik részén.
Kiskoromban is imádtam a legókat, de nem autókat építettem, hanem házakat, a legfontosabb pedig általában az volt, hogyan vannak berendezve. Azonban nem efelé a pálya felé indultam, legelőször szakácsnak tanultam, majd protokoll ügyintézőnek. 10 éve költöztem Budapestre, az il Bacio di Stilében helyezkedtem el, rövid időn belül visualos lettem, itt kezdtem kreatív munkával foglalkozni. Pár évig retailben dolgoztam, luxuskiraktokat terveztem több országban, közben pedig elkezdtem belsőépítészetet tanulni.
Szerettem volna saját céget létrehozni, amit végül az első S/ALON BUDAPEST megjelenésem előtt alapítottam 2019-ben. Ezt követően kerültem a filmes szakmába, így került fel a díszletberendezés és a látványtervezés a palettára. Most úgy érzem, ez az, amiben igazán ki tudok teljesedni. Itt grandiózus dolgokat lehet létrehozni, egy belsőépítészeti projekt ezzel szemben sokkal kötöttebb.
A látványtervezés, a díszlettervezés és -berendezés magával ragadó terület számomra.
Pont ezért tetszett a két fogadótérre való felkérés is, mert egy díszletszerű installációt lehetett tervezni, nem konkrét termékeket prezentálni. Úgy érzem, most vagyok azon az úton, amin haladni szeretnék.
A The Up Design egy kreatív design cég. Az eredetileg belsőépítészetre fókuszáló tevékenységben mostanra a látvány- és díszlettervezés, valamint a kreatív tervezés került előtérbe az enteriőrdesign mellett. Emellett rendezvények arculatának kialakításával, event és magazin stylinggal is foglalkozom.
A név utal arra a szellemiségre és grandiózusságra való törekvésre, amit magaménak érzek, illetve ami korábban is szóba került. Mindig van feljebb és előrébb, mindig lehet különlegesebb a végeredmény. Erre utal az Up szó:
Az egyszerű dolgokból is csináljunk igazán különlegeset.
Egy új márkát is szeretnék létrehozni a közeljövőben, ami product designnal foglalkozik. Lámpák, kiegészítők, textilek, bútorok tervezése, gyártása és nemzetközi szintű forgalmazása a cél, aminek a tervek szerint lesz egy polgárpukkasztóbb és egy befogadhatóbb vonala is.
Tarts velünk a következő S/ALON BUDAPESTEN 2024. szeptember 20-22. között a Budapest Arénában, ahol gyönyörű enteriőrökkel, kortárs és klasszikus darabokkal és egyedi bútortervekkel várunk! Addig is maradj naprakész a designszcéna legfrissebb híreivel kapcsolatban: iratkozz fel hírlevelünkre, csatlakozz a Facebook eseményhez és kövess minket Instagramon!