Portré
  /  2021.08.27.  /  

Az illat elszáll, az élmény megmarad

Scent Company interjú

Az idei S/ALON BUDAPEST helyszínére érkezve egy váratlan érzés keríthet hatalmába: a levegőben tömjén és ámbra ismerős jegyei keltik fel figyelmedet, miközben lágy vanília és kellemes ibolya nyugalma ölel körbe. A megkapó élmény nem a véletlen műve: a S/ALON BUDAPEST idén is egy exkluzív illattal vár a Scent Company és a márka magyarországi képviselete, a Lakásparfüm jóvoltából. A 2005-ben alapított olaszországi cég, a Scent Company az elsők között volt a piacon, aki a legnemesebb olasz parfüméria hagyományait az illatbranding szolgálatába állította. Mit jelent ez pontosan? Hogyan jön létre egy brand, így a S/ALON BUDAPEST egyedi illatarculata? Erről Paolo Persicót, a Scent Company vezérigazgatóját kérdeztük.

Kezdjük az alapoknál: mit jelent pontosan az illatbranding?

Az illatbranding alapötlete, hogy egy adott márkához vagy térhez meghatározott, specifikus illatot rendelünk. Az illatok hihetetlen erővel képesek egy-egy emlékhez, érzethez vagy érzelemhez kapcsolódni. Egy jól megválasztott illat kiváló hordozója lehet a brand imidzsének és értékeinek, amivel az ügyfelek is könnyen azonosulnak majd. Amint elkészítjük egy márka saját illatát, a legkorszerűbb technológiák segítségével szórjuk szét a kívánt térben, valamint helyet kap exkluzív illatkollekciónkban.

A Scent Company 2005-ben jött létre Olaszországban, a modern parfüméria otthonában. A beltéri parfümök koncepciója ismeretlen volt a közönség számára, vagy már akkor is létezett kereslet az illat-alapú branding megoldások iránt?

A vállalkozás több mint 15 éve jött létre, szinte véletlenek folytán, amikor még a divatszakmában dolgoztam. Mondhatjuk, hogy mi voltunk az elsők, akik az illat-alapú marketinget a márkaépítés felé vitték el. A divatmárkák mindig is közeli kapcsolatban álltak a parfümökkel, de más szakmákban ez újdonságnak számított - igaz, nem tartott sokáig meggyőzni őket a koncepció erősségéről. Persze sokkal többről szól ez, mint szimplán befújni egy üzletteret egy parfümmel, hiszen az ügyféllel közösen fejtjük meg vállalkozásának úgynevezett “illatlogóját”, s így állunk elő egyedi megoldásokkal.

Hogyan néz ki egy egyedi illat tervezésének a folyamata?

Ez a folyamat nagyon is személyre szabott. Egyfajta eligazítással kezdődik, amely során kielemezzük a márka indetitását, történetét és jellemzőit, valamint megvizsgáljuk az illatosítani kívánt tereket. Minden egyes információ közelebb visz minket az elsődleges illatminták kifejlesztéséhez. Amint elkészül a végleges márkaillat, a következő lépés a megfelelő diffúziós pontok és technológia kiválasztása. Ezeket a kérdéseket minden projektben fontos tisztázni, hogy az adott illatot harmonikusan oszlathassuk el a térben.

Hány illatszakértő vesz részt egy-egy ilyen munkafolyamatban?

Egy konkrét illat tanulmányozása és kifejlesztése csapatmunka, ahol a marketing és a kereskedelmi osztály együtt dolgozik a laborral, viszont az adott illat végső megformálása a Mester Parfumőr kezében van. A Mester Parfumőr feladata, hogy egyedül, esetleg egy-két illatszakértő segítségével megismerje és pontosan interpretálja az ügyfél kéréseit, és egy arra alkalmas illaton keresztül ezt visszaadja. Az ügyféllel való együttműködés a kulcsa annak, hogy az adott vállalkozást tökéletesen képviselő illatanyag készüljön el.

Úgy sejtjük, egy jó illatnál fontos szempont, hogy azonnal felismerhető legyen, mégsem lehet tolakodó egy adott tér látogatói számára. Hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt egy illat ereje és finomsága között?

A Scent Company egyik fontos feladata, hogy megtalálja ezt az arany középutat. Az ideális illat éppen csak annyira feltűnő, hogy egy adott térbe lépve finoman ugyan, de megérezze a látogató, viszont azonnal összekösse az adott pillanatban érzékelt környezetével. A titok nyitja itt is a minőségi alapanyagok és a helyes technológia egysége: az otthoni illatok egyik legjelentősebb laboratóriumával dolgozunk együtt a franciaországi Grasse városában. Az illatainkban található esszenciák magas koncentrációja biztosítja, hogy kiemelkednek az általánosan használt illatanyagok közül. Az installáció során pedig technikusaink a gépek beindítása mellett az összes paramétert az adott tér igényei szerint finomhangolják.

Létezik archívum, ahova a különböző ügyfeleknek elkészített egyedi illatok bekerülnek? Ha igen, mennyire nyúlnak vissza ehhez az illat adatbázishoz a későbbi projektek során?

Minden egyes illatlogó teljes mértékben exkluzív. Ezt úgy értjük, hogy minden illat egyedi és semmilyen formában nem osztjuk meg őket más ügyfelekkel. Az elkészült illatokat azonban az archiválás után sokszor használjuk inspiráció gyanánt más illatok fejlesztésekor.

A Scent Company alapítása óta eltelt 16 év során több ezer egyedi illat születhetett már meg. Hogyan lehet biztosítani azt, hogy az új illatoknak teret adó lehetőségek tárháza végtelen maradjon?

Igyekszünk folyamatosan tanulmányozni a legújabb trendeket, valamint a lehető legtöbb workshopon és expón veszünk részt. Maguk az ügyfelek is fontos ismeretforrást jelentenek számunkra, hiszen a trendek tulajdonképpen a társadalom leképeződései. A járvány különösen nagy hatással volt az otthonok és enteriőrök illatosítására. A tisztaság és a frissesség került előtérbe. Az új kombinációk valóban végtelenek, ezek felfedezése pedig egy élvezetes folyamat. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az illatbranding során létrehozott parfüm legalább annyira fontos része lehet a márkának, mint grafikus logója. A szaglás egy hihetetlenül erős érzékünk: az emberek százszor jobban emlékeznek dolgokra, ha valamilyen szaggal vagy illattal tudják azonosítani azokat.

Kik a Scent Company fontosabb partnerei, és mik voltak az elmúlt évek legizgalmasabb projektjei?

A legkülönfélébb szektorokból érkeznek hozzánk ügyfelek, úgymint kereskedelem, belsőépítészet, turizmus és vendéglátás, logisztikai cégek, luxus autószalonok, lakossági megbízások, és így tovább. Ezek közül számos, világszinten is ismert márkával dolgozhattunk: Gucci, Dior, Four Seasons, Mandarin Oriental. Talán az egyik legizgalmasabb projekt, amiben részt vehettünk, az SKP luxus bevásárlóközpont illatosítása volt Kínában. Amellett, hogy elkészítettük az SKP általános illatlogóját, létrehoztunk számos egyedi illatot, amelyek az üzlet különböző területeit és termékeit képviselték a maguk érzelmekre ható, különös módján. A Giorgio Armani Group számára egy olyan illatot fejlesztettünk, amelyet Giorgio Armani személyes emlékei inspiráltak. Az illat egyik fontos összetevője a tömjén - ez Armanit abba az időszakba repíti vissza, amikor gyerekkorában nagymamájával templomba járt.

Mint két évvel ezelőtt, úgy idén is egy egyedi illattal találkozhatnak a S/ALON BUDAPEST látogatói, amelyet 2021-ben a Scent Company szállít az eseményre. Mit lehet elárulni erről a különleges parfümről?

A S/ALON BUDAPEST egy különleges esemény, ahol a nemzetközi enteriőr design legjava kerül bemutatásra egy páratlan helyszínen. Az erre az alkalomra készített illat ezt hivatott képviselni: tökéletesen passzol a grandiózus térhez, az esemény sokszínű látogatóihoz, mégis egyedi és újszerű tud maradni. Ez egy fás-ámbrás illat olyan intenzív, gazdag és nemes összetevőkből, mint a sáfrány, bőr, sasfa, szantálfa, valamint tömjén.

Végezetül: mi az Ön kedvenc hétköznapi illata?

A parfüméria területén nap mint nap új illatanyagokkal és érdekes, egyedi kombinációkkal találkozom. Mégis, akármikor megérzem a gyöngyvirág illatát, egyből nyugodtság és a béke érzete telít el. Visszarepít az otthonomba.

Kevesebb, mint egy hónap, és újra megnyitja kapuit Magyarország legizgalmasabb lakástrend kiállítása, ahol a hazai és nemzetközi enteriőr design legjava mellett a Scent Company mámorító illata vár az ősz egyik legkülönlegesebb élményével. Várunk a Budapest Arénában szeptember 24-26. között!

2021.08.27.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
 “A virág szeretete hajt”
/ Portré

“A virág szeretete hajt”

Interjú Zala Andreával és Henrik Katával, a Florista alapító-tulajdonosaival
A fenntarthatóság kicsiben kezdődik
/ Portré

A fenntarthatóság kicsiben kezdődik

Újra!Alkotó Energia: a tudatos életmód új online magazinja
mutass meg mindent!