Portré
  /  2021.09.16.  /  

PATRICIA URQUIOLA x LAUFEN

Exkluzív interjú a sztártervezővel

A kortárs design kedvelői számtalanszor találkoztak már Patricia Urquiola nevével, igen hosszú azon márkák és gyártók sora, akik számára az elmúlt években saját tervezésű termékkollekciókat alkotott.

A spanyol születésű Patriciára különösen nagy hatással voltak Olaszország jól ismert design hagyományai, hiszen ő maga is a Politecnico di Milanóban szerzett építészmérnöki diplomát, s később a Salone di Mobilén debütált első önálló tervezésével. Azóta a modern bútor- és enteriőrdesign egyik élő ikonjává vált, munkái pedig olyan márkák égisze alatt láttak napvilágot, mint a Cassina, a Moroso, a B&B Italia, Louis Vuitton, vagy éppen a Laufen, akik a Patrica által tervezett Sonar kollekciót az idei S/ALON BUDAPESTEN mutatják be. Olvass tovább és tudj meg többet a Sonarról és a tervezőről - méghozzá egyenesen Patriciától!

Korunk egyik legelismertebb tervezőjeként hihetetlenül változatos portfólióval tudsz magadénak - felületi megoldásokat, szöveteket, bútorokat és tereket is alkotsz. Hogyan tudod összeegyeztetni munkádban ezt a sok különböző területet? Mivel tartod frissen a motivációd?

A különböző elfoglaltságoknak köszönhetően folyamatosan új behatások érnek, és emiatt megállás nélkül törnek rám az új ötletek. Építészként az az általános hozzáállásom, hogy igyekszem a hely szellemével kapcsolatba lépve helyi forrásokat felhasználni, így jártunk el például az il Sereno esetében is. Ehhez a szállodához a környék kő (Ceppo di Gré), fa, gyapjú és egyéb természetes anyagaihoz nyúltunk, a helyi tó pedig nemcsak színében, de a különböző felületi tükröződéseken keresztül is átjárja a teret.

Tervezőként pedig a “felhasznosítás” koncepcióját alkalmazom munkám során.

A hulladék egy értékes anyagforrás, amit akár modern technológiával, akár mesteremberek állhatatos munkájával könnyen a saját céljaink szerint formálhatunk, meglepő eredménnyel

Szeretném, ha az emberek is felfedeznék az újrafelhasznált hulladékban rejlő gyönyörű lehetőségeket.

Mit élvezel leginkább a különböző márkákkal történő együttműködésekben?

Mindegyik projekt teljesen egyedi, de pont azért szeretek más gyártókkal, brandekkel együtt dolgozni, mert mindig tanulok valami újat, és mindig máshogy alakul a párbeszéd. Az ügyfelekkel való szoros együttműködés számomra mindig is elengedhetetlen volt.

A fizikai kapcsolatteremtés jelentős eleme a koncepcióidnak. Mi miatt áll ennyire közel hozzád az érintés és az anyagok érzete?

Az érintés egy esszenciális tapasztalás

A felületek tervezésénél természetes, hogy ez az origó, de ugyanez igaz az építészeti projektekre is. Például a Sanlorenzo SD96 jacht fedélzetén a fabukorlat, a boiserie jellegzetes felülete is interakcióra készteti a vendégeket utazás közben.

Mik a főbb különbségek egy termék és egy enteriőr megtervezésekor, amikor a készségekre és a megközelítésre kerül a sor?

Igyekszem ugyanazt az eljárást alkalmazni. Mindig egy üres lappal indítok, ezután tárgyalok csak az ügyféllel. Ekkor kezdődik el a folyamat legfontosabb szakasza, amikor párbeszédet kezdeményezünk, megosztva egymás közt a készségeket és a tudást. Az első találkozótól egészen a prototípus elkészültéig csapatmunka az egész. Karrierem kezdete óta minden projektet így közelítek meg.

Két egymástól eltérő területen alkotok, viszont ennek köszönhetően előfordul, hogy egy építészeti problémára a termékdesignban találok megoldást, vagy éppen fordítva.

Mi ihlette a Laufennek tervezett kollekciót? Mennyi ideig tartott elkészíteni, és mik voltak a főbb kihívásai ennek a projektnek?

Számomra a Sonar a kontrasztról, az egyensúlyról és az eleganciáról szól: az építészeti minimalizmus szigoráról, egy formai bagatellizálásról, valamint a víz és a hanghullámok dinamikájáról. A célom az volt, hogy ezeket a látszólag nagy, elkülönülő ihletforrásokat egy olyan kollekció megalkotására fordíthassam, amely a szögek és ívek lágy egyensúlyát jeleníti meg. A termékek vékonyak, mégis tartósak, könnyedek és fényesek, ez teszi őket egyedivé. A felületek szintén légiesek és karcsúak, mégis impozáns részeivé válnak a térnek.

Milyen tanácsod van az ambíciózus, feltörekvő terméktervezők számára?

Tartsák meg az érzelmi egyensúlyt. A mindennapi nehézségeket próbálják beleforgatni a projektekbe: meg kell tanulni természetesen együtt élni ezekkel.

Az pedig a legfontosabb, hogy olyan emberekkel vegyék körbe magukat, akikben bíznak és akiket szeretnek.

Már csak pár nap, mire a S/ALON BUDAPEST 2021-ben is megnyitja kapuit, ahova Patricia Urquiola művészetét a Laufen hozza el a spanyol tervező Sonar kollekciójával. Mi tűkön ülve várjuk, hogy végre újra találkozhassunk élőben a legjobb magyar és nemzetközi márkákkal feltöltött Budapest Arénában. Csatlakozz hozzánk egy felejthetetlen hosszú hétvégére szeptember 24-26. között! Ha nem szereted a sorban állást, ne felejtsd el még ma megvenni kedvezményes árú jegyedet online!

2021.09.16.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
 “A virág szeretete hajt”
/ Portré

“A virág szeretete hajt”

Interjú Zala Andreával és Henrik Katával, a Florista alapító-tulajdonosaival
A fenntarthatóság kicsiben kezdődik
/ Portré

A fenntarthatóság kicsiben kezdődik

Újra!Alkotó Energia: a tudatos életmód új online magazinja
mutass meg mindent!