Nagyszabású enteriőrrel és programokkal készül az idei S/ALON BUDAPESTRE a régió egyik leginnovatívabb építésze, a Studio Arkitekter alapítója, Csap Viktor.
Ha szakmád miatt vagy személyes érdeklődésből foglalkozol enteriőrdesignnal, már minden bizonnyal találkoztál Viktor vagy a stúdió nevével. Sőt, ha nem böngészed a szaklapokat és a social media vonatkozó tartalmait, akkor is kapcsolatba kerülhettél a munkásságukkal, hiszen számos hotel mellett a legfelkapottabb éttermek és bárok belsőépítészeti koncepciójáért is feleltek már.
Viktor a Studio Arkitektert 2014-ben alapította azzal a céllal, hogy létrehozzon egy dán gondolatokkal átitatott design és lifestyle brandet, ahol a művészet és a funkció egységként szolgálja az üzleti és a lakossági területek egyediségét. A szolgáltatási paletta azóta jelentősen bővült, manapság már a belsőépítészet mellett brandinggel, tárgytervezéssel és kivitelezéssel is foglalkoznak.
Az eseményen ízelítőt kaphatsz a tervezési filozófiájukból, megismerheted a termékeiket és szolgáltatásaikat és hiánypótló beszélgetéseken részt vehetsz. Készülj fel a találkozásra Viktorral készített interjúnkkal!
Igen, a tanulmányaim kötnek legszorosabban, viszont ezt megelőzően is célként fogalmazódott meg bennem, hogy Dániában tanuljak. Egy belső indíttatás volt, hogy a világnak azt a részét megnézzem, sőt, huzamosabb ideig éljek ott. Építészként ráadásul ez egy jó iránynak tűnt.
A designszemlélet Dániában a kultúra része.
Mindennapi apróságokban – akár egy szemetesben vagy dohányzópavilonban – is megjelenik, szerves eleme az életnek. Jó volt magamba szívni ezt a közeget. Korábban is meggyőződésem volt, hogy a környezet nagyon hat az emberre, azaz valójában olyanná válsz, amilyen a környezeted. Érdemes rá tehát odafigyelni: körültekintéssel megválasztani és gondosan alakítani egyaránt. Ez az, ami még inkább kikristályosodott bennem Dániában, és ami megjelenik a stúdiónk minden munkájában azóta is.
A dán gondolatok meghatározó eleme továbbá a praktikusság.
Ez építészként nemcsak a tervezésnél fontos szempont, magát a kivitelezést is meg kell szervezni. A tanulmányaink fontos része volt az úgynevezett válságterv, ami arra az esetre készül, ha megcsúszik egy építkezés. Ennek keretein belül 2-5 perc alapú ütemezést kell összeállítani, tételesen lebontva, hogy mikor pontosan mi, kinek a közreműködésével és hogyan történik, amibe az építési terület organizációja is beletartozik.
A korábbi munkáimban sem volt kérdés, hogy a kivitelezés szervezését is elvállalom, bár nagyobb volumenű munkáknál bevett gyakorlat, hogy a tervezés és a kivitelezés szétválik. Amikor úgy alakult, hogy az ügyfélnek volt saját kivitelezője, mindig nehézkesebb és problémásabb volt a projekt. Gyakran nem tudták vagy értették például a görbítéseket, csomópontokat. Így 2016-17 környékén úgy döntöttünk, hogy felvesszük a kivitelezést is a szolgáltatási palettára, akkor még bevált alvállalkozói csapattal. 2018-ban több belsős szakemberrel is bővültünk, idén januárban pedig lett egy üzlettársam, Szabó Szabolcs, aki a teljes kivitelezés üzletágért felel.
Korábban dolgoztunk együtt, ő volt az egyetlen, akinél ezt éreztem, hogy nem kell elmagyarázni, hogyan kell valamit megcsinálni, hogy mi, hogy és miért van. Felüdülés volt a közös munka, viszont csak mostanra jutottunk el a társulásig. Egyrészt átvette a mi kivitelezéseinket, másrészt hozott saját projekteket. Így készült például legutóbb a Giulia, az Aeron bemutatóterme az Andrássyn, a Kopaszi Kert és a Le Bistro is.
Saját munkák mellett másoknak is kivitelezünk. Olyan tervezőkkel is dolgozunk, akiknek saját irodájuk, praxisuk van, de kifejezetten a tervezésre fókuszálnak, és kell nekik egy jó csapat, akikkel jó az együttműködés. Bajor Ádámmal dolgoztunk, illetve dolgozunk folyamatosan együtt, Bertóty Eszterrel is volt hasonló együttműködésünk.
A tervező partnereinkkel jó viszonyt ápolunk, megvan a kölcsönös tisztelet és felkészültség. Szabi szakági szinten is megjelenő műszaki felkészültsége mind a saját tervezésű, mind a bérkivitelezési munkáinkban garantálja a sikert.
A kellemes együttműködésen túl a legfontosabb, hogy egy oldalon állunk.
Azaz mindenki azt szeretné, hogy a végén kiváló legyen eredmény. Ha bármi a várakozásoktól eltérően alakul az építkezésen, azt csapatként tudjuk megoldani, általában az ügyfél bevonása nélkül. Így a megrendelőnek nem kell feleslegesen idegeskednie, vagy ütközőként állnia a tervező és a kivitelező között. Ha nincs ilyen szoros együttműködés és csapatszellem, úgy előfordulhat, hogy probléma esetén a pozícióféltés felülkerekedik a problémamegoldáson, ami sem a projekt, de legfőképp az ügyfél érdekeit nem szolgálja. A bérkivitelezési munkáinkban sincs egymásra mutogatás, ezáltal az ügyfélélmény sokkal jobb.
Korábban is terveztünk egyedi dolgokat a belsőépítészeti projektjeinkhez. Így volt motivációnk, hogy legyenek saját termékeink, amikhez tudunk nyúlni, hiszen nem mindig van idő és lehetőség a nulláról megtervezni és legyártani egy bútort vagy kiegészítőt. Üzletileg nem éri meg elhúzni egy tervezést, ezért is fejlesztünk saját bútorokat. Az így készült lámpák, csillárok, székek, lerakók, asztalok sokoldalúan használhatók kicsit átszínezve, átstrukturálva, az adott projektre szabva, igazítva.
Ez a praktikus motiváció később törekvéssé fejlődött, hogy legyenek saját designtárgyaink és lakberendezési termékeink, melyek kicsit extrábbak – akár formában, akár anyag- vagy gyártástechnológiában – annál, mint ami a piacon elérhető.
Van, hogy kipattan a fejünkből egy koncepció, és olyan is, hogy egy projekthez fejlesztett tárgy kerül be később a kínálatba. A székeink csak úgy születtek, skicc alapján, de például a Pokito lámpája az étterembe készült eredetileg, utána vettük fel a palettára.
Talán nem beszélek mellé, ha azt mondom, hogy egy lakás és egy szék megtervezése ugyanannyira komplex. Rengeteg tervezés, gondolkodás és kísérlezetés kell egy igazán minőségi bútor megszületéséhez. Sok szakági képesség szükséges a bútorgyártáshoz, emellett a régióban elérhető technológiai korlátok és a magas bekerülési költségek támasztják a legjelentősebb kihívásokat.
A könyv az alapítás tizedik évfordulójára készült, viszont már 2008 óta végzem abban a szemléletben a munkát, amit ma a Studio Arkitekter csapata képvisel.
Szerettük volna kifejezni a hálánkat a korábbi és meglévő ügyfeleinknek.
Olyan kézzelfogható formába szándékoztunk ezt önteni, amit szívesen forgat az ember, amitől nem válik meg, ami nem egy egyszerű reklámanyag, hanem saját jogán értékes és érdekes tárgy. Így jutottunk el a dohányzóasztalra való képes album formátumhoz. Minden bemutatott projekt mögött álló ügyfelünk kapott belőle egy kötetet, de marketingcéllal is küldünk potenciális partnereknek, és online is értékesítjük. Úgy látjuk, hogy népszerű, számunkra is meglepő, hogy mennyire szeretik.
Nem hiszem, hogy ez az utolsó könyvünk, gondolatban már megvan a következő.
Minden aktuális projekt egy hullámzó szerelmi viszony, kezdeti lelkesedéssel, kihívásokkal és nehézségekkel, majd újbóli elragadtatással az átadáskor. Szívesen tekintek vissza az első munkámra, egy panellakásra, emellett a Tokyóra és a 42-re, amik nagyon izgalmas együttműködések voltak és ügyfél szempontból is meghatározó időszakhoz köthetők. Amit legutóbb nagyon szerettem, az például a Le Bistro.
A tervezés a munka 30%-a, a többit valójában a megrendelővel való párbeszéd adja. Azaz nem a megrendelő által hozott megoldást kell megismerni és megvalósítani, hanem a problémáját feltárni, a valódi igényeit kihámozni. Erre természetesen vannak jó gyakorlatok, kommunikációs, sales és prezentációs technikák, azonban a jó kérdést feltenni a legfontosabb.
Tudni kell, hogy ez egy lassú fejlődésű iparág, ami türelmet és szakmai alázatot követel.
Ezt valaki vagy elfogadja, vagy elmegy egy másik iparágba. Azt tanácsolom, hogy menjenek el gyakornoknak, tanuljanak és tapasztaljanak minél többet!
Egy nagyszabású teret álmodunk meg, amiben a legújabb kollekcióink is bemutatkoznak. Emellett szakmai beszélgetésekkel, gondolatébresztő témákkal várjuk a látogatókat az esemény mindhárom napján, ami a szakmabelieknek és az érdeklődőknek egyaránt izgalmas lehet. A praktikus insightokon túl a technológia jövője felé is kitekintünk, például a mesterséges intelligencia kreatív iparra gyakorolt hatásáról is szót ejtünk.
Tarts velünk szeptember 20-22. között a Budapest Arénában a S/ALON BUDAPESTEN, ahol nem csupán a piacvezető hazai és nemzetközi márkák válogatott újdonságait térképezheted fel egy helyen, de a szakma krémjével is találkozhatsz. Addig is kövess minket Facebookon és Instagramon!