2021. 05. 17

Hosszútávú kényelem - Beszélgetés a Hannabi alapítójával

Tavaly ünnepelte megalakulásának 10. évfordulóját a Hannabi, amely a moduláris kanapék új világát tárta fel a hazai és nemzetközi bútorpiacon. A brand alapítója, Rácz Anikó pontos elhatározással vágott bele a kalandba: szerette volna, ha a Hannabi hatására a kanapékról és az otthoni bútorokról alkotott képünk mellett a teljes fogyasztói magatartásunk is átalakul. Ahogy Anikó is tartja, a modern társadalmak egyik legégetőbb problémája a pazarlás: éppen ezért a Hannabi műhelyéből olyan termékek kerülnek ki, amelyek meghatározott igények alapján, generációkon keresztül szolgálhatják ki a vásárlót. Hogy pontosan miben rejlik a Hannabi titka, arról Anikóval beszélgettünk.

Mi a tökéletes kanapé ismérve?

Számomra a jó termék legyen az kanapé vagy bármi más, ami együtt tud élni a felhasználójával, nem befejezett szobor, hanem egy olyan tárgy, ami elsősorban a felhasználóról szól. Így nagyon kedvelem a moduláris termékeket és az is fontos szempont, hogy tartós, hosszú életű tárgy legyen, amit hazaviszek és az üzenete kicsit rabolja el a szívemet.

Miben szeretett volna újat nyújtani a Hannabi, amikor 2010-ben megjelent a bútorpiacon?

Sokáig belsőépítészként dolgoztam, és nagyon nehezen találtam az ügyfeleimnek kanapét pedig nagyon sok szép és jó minőségű termék van a piacon. Aztán 6 évig egy olyan kis családi vállalkozásnál dolgoztam, akik generációk óta kárpitos bútor gyártással foglalkoztak és üzletük is volt, ahol nap, mint nap beszélgettünk arról, hogy kinek miért kényelmes egy kanapé. Itt választ kaptam a miértekre, hamar kiderült, hogy a kanapé vásárlásnál a méretnek van a legfontosabb szerepe, ami sokszor 10-20-30 centimétert jelent. Ennyin múlik, hogy marad-e elég közlekedő útvonal, hogy ki tudjuk nyújtani a lábunk, és le tudunk-e feküdni rá. Ráadásul a térben betöltött vizuális szerepe is nagyon fontos a léptékei miatt, így olyan sokféle igénynek kell megfelelnie, hogy ez sorozatgyártott elemekből csak nagyon nagy terekben nem okoz gondot összeállítani.

Úgy tartjátok: a kanapékat mindenki másképp használja, így egy igazán különleges kanapé születése hasonló előkészületet igényel, mint egy személyre szabott öltöny. Mégis, mik azok az univerzális vonások, amik a Hannabi kanapéit összekötik?

Az előbbi problémára, mi úgy találtuk meg a választ, hogy egy formával dolgozunk, ami egy kortalan lekerekített kubus, amit viszont mindenki centiméter pontosan a saját igényeire szabhat. 2013-ban jelent meg a BOX Hyperactive kanapénk, amit azóta is folyamatosan fejlesztünk, többféle háttámlával, és nagyon sok kiegészítővel, amik növelik az üléskomfortot és többféle funkciót biztosítanak ugyanahhoz a kanapéhoz. Az elemei nincsenek összekapcsolva egy különleges megoldásnak köszönhetően, így tetszés szerint mozgathatóak a térben. Nagyon egyedi a kanapé ergonómiája is, amit évekig teszteltünk, hogy megtaláljuk az ideális arányokat, úgyhogy, ha egy jelzőt kellene mondanom, az ezeknek a lehetőségeknek az összessége: vagyis, hogy egy nagyon interaktív, felhasználóbarát bútorról van szó, ami teljesen az ügyfél igényeire szabható.

A Hannabi tavaly ünnepelte megalakulásának 10. évfordulóját. Mi volt az elmúlt évek legfontosabb tanulsága számotokra?

A tavalyi év nekünk is a Covidról szólt elsősorban. Egy nagy 10 éves kampányt terveztünk sok-sok aktivitással és új termékkel, de hát tudjuk, hogy ember tervez, az istenek pedig jókat derülnek rajtunk. Az első fél év azt mutatta meg, hogy mindent el lehet veszíteni egy pillanat alatt, kiesett a legnagyobb gyártónk a Covid miatt, teljesen újra kellett építenünk a Hannabi gyártói hátterét például, de a második félév pedig egy ugyanilyen váratlan és gyors tempójú felemelkedés volt, csodálatos megkeresésekkel ez pedig azt mutatta meg, hogy ez a kis cég még ilyen helyzetben is állja a sarat, és sokkal stabilabb, mint gondoltuk. Összességében jól jöttünk ki, ezekből a kihívásokból, de megpróbált minket emberileg és szakmailag egyaránt.

Kanapéitokat a nemzetközi porondon is megismerhették olyan eseményeken, mint például a Milánói Design Hét. Milyen visszajelzéseket kaptatok a külföldi közönségtől és a szakma képviselőitől?

Nagyon szerették ezt a koncepciót, hasonló problémákra hasonló válaszokat kaptak tőlünk, mint a magyar közönség.

Mit gondolsz, a Hannabi-értékek nemzetközi szinten mennyire relevánsak?

A mi legfontosabb missziónk, hogy hosszú életű bútorokat készítsünk, ami mögött a fenntarthatósági törekvéseink állnak, ami a világon mindenhol az egyik legégetőbb kérdés ma. A jó minőségű tartós termék csak a lehetőséget adja meg ehhez, hogy valóban fenntartott lesz-e a termékünk az azon múlik, hogy a megrendelőnk fenntartja-e. Ebben szeretnénk segíteni, azzal, hogy bevonjuk az ügyfeleinket a tervezési folyamatba, így ők a már a saját kanapéikat viszik haza, amit ők terveztek egy tudatosan átgondolt folyamatban, teljesen a saját igényeikre igazítva. Mint egy jól szabott öltöny, amitől nem akarsz megválni.

Honlapotokon a vásárlók egy program segítségével saját ízlésük és igényük szerint alakíthatják bútoraikat. Milyenek a visszajelzések, szívesen használják a Box Sofa Designer programot?

Sokan félnek megnyitni, mert egy bonyolult programra gondolnak, de ha kipróbálták, már nagyon szeretik. Rendkívül egyszerű, gyors, valós időben renderel és árat számol, így otthon a helyszínen, ahol látják a valódi méretbeli lehetőségeket, lehet összeállítani a bútort, mi már csak segítünk véglegesíteni és anyagot választani.

Mik azok a művészeti irányzatok, stílusok, amik a leginkább inspirálnak?

Számomra Japán az örök inspirációs forrás, abban megtaláltam a „teljes csomagot” a tradícióktól a hihetetlen progresszivitásig, ami pl. a japán művészek installációs művészeti projektjeikben jelen van. A reduktív, egyszerűségre törekvő gondolkodásukkal teljesen azonosulni tudok, a természet tisztelete pedig mindig nagyon fontos volt számomra is. Mi magunk is a budapesti stúdió és az erdei házunk között ingázva élünk már 10 éve. Nagyon örülök, hogy a mostani trendekben újra szerepet kapott a kézi munka és az otthon apró szertartásai. A japán tervezők közül Shigeru Ban elbontható építészetét nagyon kedvelem, és George Nakashima faművészetét említeném másik kedvencként. De Japán az egész nyugati kultúrára is óriási hatással volt, nagyobb merítésben pedig már rengeteg konkrét tervező van, akit meg tudnék említeni. Talán még Frank Lloyd Wright építész munkásságát emelném ki.

Fontos cél a Hannabi számára, hogy az elkészített kanapék hosszú távon, akár generációkon keresztül legyenek hasznos és kényelmes elemei egy otthonnak. Hogyan tudjátok biztosítani termékeitek hosszú életét?

A kanapé szigorú műfaj ebben a tekintetben, mert vagy teszünk egy kanapéba rengeteg teherhordó vasalatot, ami egy 10 cm széles fűtőszálra emlékeztető rugalmas vas, vagy nem. Ha teszünk, akkor ez minden terhelést lágy hullámmá alakít, nem öregszik, nem nyúlik el az anyag és nem alakulnak ki kráterek. Ezt a vasalatot egy nagyon erős, gyakorlatilag épület stabilitású szerkezetbe kell építenünk, különben az acél feszítése szétrobbantaná a szerkezetet. Ez a konstrukció gyakorlatilag elnyűhetetlen. Mi így készítjük a kanapéinkat, és ehhez nagyon magas minőségű és kopásállóságú anyagokat használunk, amik lemoshatóak és könnyen tisztíthatóak. Az elmúlt 10 évben még átkárpitozást sem kértek tőlünk, a felújításokat pedig még 10 évvel későbbre saccolom.

Az időtálló anyagok használatán túl mi tehet fenntarthatóvá egy bútort?

Nem hiszek a fenntartható termékekben vagy alapanyagokban. Nem a termékekkel van probléma, hanem azzal, hogy sokan vagyunk, és nem etikusan fogyasztunk. A műanyagok használat után szemétként, a természetes anyagok pedig feldolgozás előtt, a termesztésük során veszik túlságosan igénybe a környezetet. Kétségtelen: fontos lépés megérteni, hogy mely anyagokat mire használjunk, hogy kevésbé károsítsuk a környezetet, de műanyagot lenre cserélni még nem elég, ha ugyanúgy kidobjuk néhány használat után, sőt.

A fenntarthatóság szerintem egy szemlélet, amiben a lehetőségeinkhez képest, megpróbáljuk megváltoztatni a pazarló fogyasztó szokásainkat. Ha csak attól a szokásunktól megszabadulnánk, hogy felesleges dolgokat vásárolunk, és még teljesen használható dolgokat eldobunk, már hatalmasat lépnénk előre. Néhány generációval ezelőtt még természetes volt, hogy egy életre vásároltak, vagy a saját, vagy a termék - ruha, bútor - életének a végéig.

Nemcsak termékeitekkel, hanem sajátos kezdeményezésekkel, például kiadványokkal és workshopokkal is igyekeztek népszerűsíteni a tudatos és környezetbarát vásárlói magatartást. Mit tapasztaltok, fogékonyak az emberek az efféle szemléletformáló kezdeményezések iránt?

Az a tapasztalatom, hogy egyre nyitottabbak az emberek, és ha sikerül az első félelmeken túljutni, akkor mindenki igyekszik változtatni, amin tud a lehetőségeihez képest. A legnehezebb ebben a témában, hogy elfogadással és nyitottsággal forduljon az ember a probléma felé, mert azt az alapvető gondolatot kérdőjelezi meg, hogy hasznosak vagyunk a világ számára és az egzisztenciánk biztonságot jelent, ez pedig egyenlő a fogyasztással. Így az első gondolat általában az, hogy le kell mondanunk a biztonságról és a kényelemről, pedig csak egy más életminőséget kellene magunkévá tennünk, amiben nagyobb szerepet kap az otthon, az emberi kapcsolatok és a művészetek, a minőségi idő. Ugye, nem is olyan ijesztő? Ebben a sok-sok információ és példák segítenek, hogy mások hogyan csinálják - erről szólnak a Let’s design the future előadások és workshopok.

Pár évvel ezelőtt lehetett olvasni a Hannabi Talent programról, mellyel fiatal tervezőket céloztatok meg. Mi a legfontosabb tapasztalatod, ami egy pályakezdő számára hasznos lehet?

A világban most nagyon nagy a zaj, de ugyanakkor sosem volt még ennyi lehetőség ahhoz, hogy egy kreatív ember meg tudja mutatni magát. A mi brandünk is a közösségi média kommunikáción keresztül vált egy transzparens, megbízható céggé. Magyarország pedig nagyon ideális gyártói háttérrel is rendelkezik, mivel rengeteg kis cég van, akikkel lehetőség van kooperálni, és a trendek is kedveznek az egyedi kisszériás termékeknek, úgyhogy csak biztatni tudom őket, hogy kezdjék el építeni az álmaikat. A tapasztalat pedig az, hogy gyártó nélkül nincs produktum, így igyekezzenek hosszú távú, jó kapcsolatokat kiépíteni a gyártóikkal.

Mit vársz az idei évtől?

Az idén valóra vált egy régi álmom, hogy kicsit megtölthetjük a teret szépséges hazai termékekkel, így több magyar hazai tervezővel kezdtünk együtt dolgozni, akik kisasztalokkal, kerámiákkal teszik majd otthonosabbá a HANNABI kanapékat, valamint elkezdjük forgalmazni egy magyar szőnyeggyártó termékét is. Ezek mind láthatóak lesznek majd a kiállításon.

A Hannabi tehát ott lesz az idei S/ALON BUDAPESTEN. Ha szeretnéd közelebbről is megismerni a modern bútorgyártás egyik legizgalmasabb képviselőjét, valamint a hazai és nemzetközi belsőépítészet mindig megújuló világát, akkor várunk téged is 2021. szeptember 24-26. között a Budapest Arénában!

VISSZA

#SALONBUDAPEST

Kövess minket a social csatornákon is a legfrissebb tudnivalókért és inspirációért!