Állj meg és éld meg a pillanatot, mielőtt elillan - erre kér Horváth Zsuzsanna találóan elnevezett lámpája. Az Illan éteri megjelenése és az apró légmozgások által életre keltett formája egyből felhívta magára a figyelmet a 2018-as Milánói Design Héten, hogy több nemzetközi érdelődő közül végül az olasz Luceplan karolja fel. A jelenleg Dániában élő tervező lámpájában az északi design tradíciók, a művészet és formatervezés határát jelző vonások és környezettudatos szemlélet egyesülnek, hogy egy fenntartható megoldást nyújtsanak a modern design szerelmeseinek. Horváth Zsuzsannával beszélgettünk munkásságáról, a fenntarthatóságról és személyes inspirációiról.
Először is, hadd gratuláljunk a minap kihirdetett Red Dot Best of the Best díjhoz, mellyel az Illan lámpádat illették! Szerinted minek köszönhető, hogy a lámpa ennyire megfogta a szakma és a nagyközönség fantáziáját?
Köszönöm szépen! Illan egy nagyon különleges lámpa, amely mind a természetes formájával, mind a hullámzásával megfogja az embereket. Sikerét is talán ennek és az egyszerűségének köszönheti, illetve meleg fényének, amire ráerősít a természetes fa anyaga.
Elmondásod szerint az Illan egy hosszas kísérletezés eredményeképp jött létre. Ez a típusú alkotói folyamat általánosan is közel áll hozzád, vagy tudnak segíteni bizonyos keretek, például egy megrendeléses projektnél?
Egyáltalán nem így szoktam dolgozni alapvetően, ilyen szempontból is egy nagyon különleges projekt ez nekem. Általában egy konkrét terméket kell megterveznem, vannak keretek, például funkció, méret és anyaghasználat terén. Illan esetében teljesen máshogy alakult, szabadon kísérleteztem papírvágással, majd lézervágással, és ebből született meg a lámpa első prototípusa. Számomra is érdekes folyamat volt fordított sorrendben dolgozni, mint ahogy szoktam és nagyon tanulságos volt, hogy így is működik. Remélem még lesz lehetőségem így dolgozni a jövőben is.
Illan lámpa / Horváth Zsuzsanna
Éveket töltöttél Finnországban, 2018 óta pedig Dániában élsz és dolgozol. Miben inspirál téged Észak-Európa?
Finnországban is tanultam, mint designer, így ez az alapvető formanyelv és anyaghasználat, amiben általában gondolkodom. Szerintem nagyon inspiráló az egyszerűség, mind a formák, mind az anyaghasználat terén, a természetközeliség, illetve az időtlenségre való törekvés.
Látsz hasonlóságot a magyar és az északi designszemlélet között, vagy ez két teljesen külön világ?
Nem érzem magam nagyon bennfentesnek, hogy a magyar designszemléletet megítéljem, mivel nem otthon tanultam és dolgoztam ebben a szakmában. Amennyi különbséget látok, az az, hogy talán otthon nagyobb hangsúlyt kap az ipari formatervezés, mint a művészi.
Cup szék, R255 szék, Rocking Bench pad / Horváth Zsuzsanna
Ahogy az élet más területein, úgy a designban is egyre gyakoribb törekvés a fenntarthatóság. Számodra mit jelképez ez a fogalom?
A fenntarthatóság számomra is nagyon fontos és több termékemben is megjelenő gondolat, legyen szó természetes anyaghasználatról, laposan szállítható flat pack termékről vagy újrahasznosításról. Ugyanakkor a fenntarthatóságnak van egy másik rétege is, amit a hosszantartó, több generáción átívelő időtlenséget képviselő minőségi termékek képeznek. Fontosnak tartom, hogy legyen az általam tervezett termékekben valami különleges, amihez érzelmileg is kötődhet a felhasználó, hogy ilyen módon is hosszú életűvé váljon a termék.
A természet jelenléte több termékednél is tetten érhető, legyen szó akár anyaghasználatról vagy éppen formavilágról. Hogyan jellemeznéd a természettel való személyes viszonyodat?
A természet nagyon inspiráló hatású számomra, mind a részletek, geometria és az arányok terén, ugyanakkor ki is kapcsol, így egy hétvégi kirándulás vagy séta után sokkal jobb és frissebb gondolataim vannak. Ezen kívül nagyon sokat inspirálódom az utazásaim során, legyen az túra a természetben, vagy városban, épített környezetben.
Viiva bőr fülbevaló, Lofoten fa fülbevaló, Moiré alátétek / Horváth Zsuzsanna
Több tervvel, prototípussal is készülsz az idei Milánói Design Hétre. Van valamilyen vezérgondolat, amely összeköti ezeket a koncepciókat?
A most készülő kollekciómat leginkább a kinetikus művészet, az opart és az optikai illúziók jellemzik. Lesz ismét több olyan termék, amiben megjelenik a moiré hatás, az interferencia, illetve tükröződések. Néhány termék pedig az Illanhoz is vezető lézervágási kísérletezésemen alapul.
A Design Héten túl mi lesz számodra 2021 kiemelt projektje?
Van egy pár izgalmas projektem, az egyik egy finn, a másik egy magyar céggel, amiket kíváncsian várok. Ezen kívül a második babánkat várom, aki ősszel érkezik.
Végezetül: mit tanácsolnál a lelkes pályakezdő tervezőknek?
Sok sikert és kitartást. Nagyon nehéz elkezdeni pályakezdőként, de mindenképpen érdemes akár többen összeállni, és részt venni kiállításokon prototípusokkal. Sajnos elég sokba kerül minden ilyen részvétel, de vannak szervezetek, ahol lehet ösztöndíjra pályázni. A German Design Council például minden évben rendez egy ingyenes pályázatot, ahol a 21 döntős prototípusát el is juttatják Milánóba a design hétre. (Érdemes figyelemmel kísérni a Magyar Divat és Design Ügynökség hasonló pályázati kiírásait is - S21.)
Nebula installáció / Horváth Zsuzsanna, Ariane Relander, Hao Wu
2021-ben is várunk a S/ALON BUDAPESTEN, ahol a hazai és nemzetközi design szcéna legismertebb képviselőivel és feltörekvő tehetségeivel egyaránt találkozhatsz. Idén kiemelt figyelmet fordítunk azokra a gyártókra és brandekre, akik környezetbarát megoldásokkal és úttörő innovációkkal törekednek a fenntartható jövő megteremtésére. Találkozzunk szeptember 24-26. között a Budapest Arénában, és légy részese a design forradalomnak!
Borítókép: Illan lámpa / Horváth Zsuzsanna