Hogyan írnánk le három szóval egy festékmárkát, amely képes a Föld esszenciáját megragadni?
Jean-Frédéric Nothomb, az Argile alapítója szerint a természet, minőség és szolgáltatás fogalmak körül érdemes kutatnunk. Az Argile története, jelene és jövője azonban túlszárnyalja az alapvető fogalomkészletünk - és képzeletünk - határait.
A neves márka nemrég debütált Magyarországon partnerünk, a NATURALii Concept Store jóvoltából. Hogy megismerd az Argile jelentőségét és filozófiáját, olvasd el Jean-Frédéric-kel készült exkluzív interjúnkat, amely betekintést és inspirációt nyújt a szakemberek és a design szerelmesei számára is!
3 fő dolgot érdemes megjegyezni az Argile-ról, erre még később visszatérünk. Küldetésünk, hogy B2B cégként szolgáltatásainkkal támogassuk a tervezőipari szereplőket nagyszabású projektekben, melyeknek két fő érintett köre van. Az érdekeltek első csoportját a projekt tulajdonosai alkotják, akik a számlát fedezik, és anyagilag felelősek a projektért. A másik csoportba soroljuk a tanácsadókat - építészek, tervezők, lakberendezők -, akik segítenek a tulajdonosoknak a projekt sikeres megvalósításában. Kettős fókusszal arra törekszünk, hogy az Argile üzenetét közvetítsük a projekt tulajdonosai és a tanácsadók felé egyaránt. Ez a mi stratégiai kiinduló pontunk, ez a mi küldetésünk.
A projektek alapvetően három dologból épülnek fel: általános design, fény és szín. Minden más - az anyagok, részletek, rajzok - mindig ebből a három dologból ered.
A szín adja a tér hangulatát.
"A la", ahogy mi mondjuk Franciaországban. Ez nagyon fontos. Egy jó tervező mindig úgy kezdi a projektet, hogy van egy elképzelése arról, hogy milyen színsémát vagy általános tónust kell a projektnek adnia. Mi a természetből származó színeket hozzuk be a belsőépítészetbe, hogy minden projektet egyedivé tegyünk.
Az Argile-nek három kulcsfontosságú eleme van, az első a DNS-ünk.
A mi DNS-ünk a természet!
Ha egy dolog marad meg az Argile-ról, az az legyen, hogy a természet nem hibázik. A természetes színek állnak filozófiánk vagy DNS-ünk középpontjában. A mindennapi munkánk során megpróbáljuk ezeket a csodálatos színeket önmagukban és kombinációként a terveken keresztül belsőépítészeti projektekbe csempészni. A Mindenható gyönyörű és harmonikus hellyé tette a világunkat az összes színnel, amit az emberi szem látni tud. A színeket nem mi teremtjük vagy találjuk ki, hanem a természet felé fordítjuk figyelmünket, azonosítjuk, kiválasztjuk, ápoljuk és kombináljuk azt, amit ott találunk.
Azonban nem tudunk több millió színt beemelni a palettába, ezért jelenleg két kollekción keresztül tematikusan dolgozunk, kiválasztjuk és újraegyesítjük a színeket. A Föld színkollekció 128 nagyon érzéki, telített árnyalatból áll, természetesen ezek mind jól illenek egymáshoz, hiszen ugyanabból a biotópból származnak, a természetes közegükben keverednek, ezért egy projekten belül is kombinálhatók. Ami kint működik, az bent is működik. Lényegében ez az Argile szíve.
A második, hogy viszonylag megszállottan ügyelünk a márkánkat formáló termékek minőségére és műszaki jellemzőire. Egy vegyipari csoportot vezetek, az évek során 7 különböző céget hoztam létre a festékiparban, némelyek alapozókra, mások színrendszerekre specializálódtak. B2B vállalatként csapatommal több, mint 25 éve gyártunk festéket a kereskedelmi üzletág és a professzionális szakmabeli festők számára, így tudjuk, hogy mit jelent a minőségi festék és hogyan kell azt előállítani.
Ami a dobozban van, az szerintünk a mai festékkémiai ismeretek alapján elérhető legjobb festékképlet.
Természetesen készíthetnénk olcsóbb festékeket is, de az Argile esetében kizárólag a csúcsminőséget választjuk.
A harmadik elem - ami talán a legfontosabb, legalábbis a gyerekeink számára - az, hogy már több mint 20 éve aktívan részt veszünk környezetbarát termékek kutatásában és fejlesztésében, a márkaépítésben és piacra dobásában. A jövőbe tekintünk, és olyan megoldásokat szorgalmazunk, melyek reményeim szerint néhány éven belül az egyetlen vállalható alternatívát fogják jelenteni, például az akril festékek elhagyását. Ezek ma a piac 95%-át ez teszik ki, így ez anyagilag kissé kockázatos lenne a szereplők számára, mégis törekednünk kell a fenntartható, környezetbarát utak lefektetésére.
A festék alapvetően egy kémiai termék, előállítása pedig a főzéshez hasonlít:
kiváló minőségű alapanyagokat kell összekeverni ahhoz, hogy egy jó recept életre keljen.
Mi különösen odafigyelünk az alapanyagok minőségére, ennek kiemelt kritériumai közt előkelő helyen szerepel az anyag környezeti lenyomata vagy pozíciója.
A festékiparban a fő kötőanyag továbbra is a kőolajból nyert akril. Igyekszünk a lehető legtisztábbak lenni ezen a kémiai területen, továbbá van egy olyan termékcsaládunk is, amely teljesen biotermékekből, szerves, megújuló anyagokból származik. Az első növényi olajfestékeket 17 évvel ezelőtt dobtam piacra, ez anno teljes mértékben napraforgóolaj volt, ma már napraforgó-, repce- és lenolaj keveréke. Sikerült elérnünk - ha nem is fedésben, de legalábbis az alkalmazhatóságban - a csúcsminőségű termék szintjét, még akkor is, ha az összetevők zöld környezetből származnak, így a zöld kémia terén megvetettük lábunkat. Festékeink körülbelül 97%-ban bio forrásból származnak. Vannak adalékanyagok, amelyeket még mindig nehezen találunk meg a természetben, de dolgozunk ezek felkutatásán.
A márkát Pierre Bonnefille barátommal alapítottuk. Úgy gondoltuk, hogy érdekes lenne egy ezen a területen tapasztalattal rendelkező vállalkozó/fejlesztő és egy színspecialista készségeit egyesíteni.
Lenyűgözött a tudása és az, ahogyan Pierre a színekről beszélt.
Korábban is festékekkel foglalkoztam, de leginkább az üzleti oldalt ismertem. Ő magát a színt értékelte, nem pedig az átvivő anyagot, amely a színt a projektbe ülteti. Úgy éreztem, hogy együtt életre tudjuk kelteni ezt a víziót, hiszen magam is érdeklődöm a természet, a művészetek és az esztétika iránt.
Ekkor már volt egy saját, konkrét elképzelése egy igazán harmonikus kollekcióról, amin nem szeretett volna nagyvállalatokkal közösen dolgozni - pedig jóformán mindegyik jelentős szereplő ajánlatot tett neki -, mert úgy érezte, hogy nem értenék meg a munkájának lényegét, ezért 2005-ben közösen alapítottunk egy céget.
Először is időtlen - ezek a színek léteznek. Sok színekkel foglalkozó céggel ellentétben - akik szintén jó munkát végeznek - mi soha nem veszünk ki egyetlen színt sem a kollekcióból. Ez nem csak egy üzlet, hanem a Föld 128 színének palettája, amelyek mindegyike földrajzilag meghatározható forrásból származik, azonosítva és megnevezve, hogy narratívát teremtsen, értelemmel és valósággal töltse meg a palettát az ügyfél, a tervező és a magunk számára. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk őket elvetni. Korlátozott, mert végtelen, így definíció szerint nem könnyen átvihető.
Meggyőződésünk, hogy az identitás meghatározásához szükséges állást foglalnod a stílusodról. Ki kell jelölnöd a territóriumod, ahhoz pedig, hogy elfoglalj egy területet, döntéseket kell hoznod, ami lemondással jár - tehát korlátoznod kell magad.
Mivel nem én vagyok a "couleurs de terre" mögött álló művész, nem áll módomban ezt megmondani. Kezdetben Pierre több mint 900 színt alkotott, de ez túl sok volt, így szelektálni kellett. Hosszasan vitatkoztunk, hogy 150 alatt tartsuk, végül 128 lett belőle. Ez egy igen nehéz folyamat volt, ki kellett zárnunk színeket, ami azt jelenti, hogy a színspektrum bizonyos aspektusait kevésbé fedjük le, mint másokat. A legtöbb marketingcég - és az ezen a területen működő cégek 95%-a marketingcég - ügynökségeket bérel, és megrendel 20 sárga, 20 fehér stb. árnyalatot, de mi nem vagyunk marketingcég. Ez az ellentéte annak, amit mi csinálunk. A színtervezési folyamat a saját pozícionálásod, a saját identitásod megerősítésének kulcsfontosságú pillanata, a küldetésednek és a DNS-ednek kell vezérelnie.
Nem, mert szerintem ez egy igen kontextusfüggő választás - a felhasználás, a fényviszonyok és így tovább mind befolyásolják. A saját otthonomban szeretem a kontrasztokat, nem vagyok monokróm típus. Például van egy nagyon szép japán nyomatgyűjteményem, és olyan színt kerestem, amely jól működik a kis összeállítással, amivel rendelkezem, és amit különösen szeretek. A Bouleau Volgát választottam, egy ezüstös nyírfát egy kis rózsaszín és szürke árnyalattal, amely tökéletesen passzol a nyomatokhoz. Egy régi farmon élek, a nappaliba sötétvörös színt tettünk, ami a modernebb műtárgyakkal harmonizál, a fürdőszobában egy nagyon tüzes szín, a hálószobában pedig a kék és a zöld kombinációja az uralkodó.
A színválasztás nehéz és összetett téma, sokat elárul az ember személyiségéről.
A színek alapvető pszichológiája az, hogy sokkal inkább az aspirációnkhoz, mintsem a valós karakterünkhöz illő színeket választunk.
Ha nyugodt, visszahúzódó, félénk ember vagy, de arra törekszel, hogy kicsit nyitottabb legyél, akkor inkább egy tüzesebb árnyalatot választasz. Ha karakánabb, “naposabb”, optimistább típus vagy, de úgy gondolod, hogy nyugodtabbnak kellene lenned, akkor inkább a lágyabb árnyalatokat választod. Ez egy nagyon alapvető pszichológia, mégis eléggé elterjedt, a színelmélet első fejezete.
Másrészt ez egy nagyon intim dolog, az emberek pedig szégyenlősek, globálisan.
A másik tekintetétől, figyelmétől vagy véleményétől való óvakodás befolyásolja a választásainkat.
Bár beleszeretünk merészebb árnyalatokba, végül hajlamosak vagyunk egy biztonságos tónust (fehéret, szürkét vagy világoskéket) választani, hogy beilleszkedjünk az elvárások képzeletbeli keretébe. De a színek visszatérnek!
Üzleti szempontból a célunk a nemzetközi növekedés. Már megvetettük a lábunkat Sanghajban, Moszkvában, Olaszországban, Franciaországban, Londonban, ezt szeretnénk továbbvinni. Egyre inkább digitális orientáltságúvá válunk, nem az értékesítés, hanem a szolgáltatás terén - egy új céget indítok, kvázi szolgáltató központot tervezők számára. Van egy harmadik kollekciónk is folyamatban, a Sky Collection az égbolt 64 színével. A kollekció elkészült, de még nem került piacra - 2022 végén vagy 2023-ban fog megjelenni.
Sőt, praktikus, technikai termékeken is dolgozunk. Például a magas szintű súrolhatóságra és moshatóságra, különösen a nyilvános helyiségekben hatalmas kereslet mutatkozik, ezért kijöttünk egy egészen elképesztő termékkel, amely teljesen karcmentes és matt, összhangban a korszellemmel. Emellett sok időt töltünk a vállalat belső kultúrájának fejlesztésével. Az én "kultúrám" a work hard, play hard: légy komoly, de ne vedd magadat túl komolyan.
Az élet rövid, mindannyian ugyanott érünk célba, és fontos, hogy az út - amit egyedül és együtt járunk - kellemes, gyümölcsöző és kifizetődő legyen.
Fedezd fel az Argile utánozhatatlan megoldásait a NATURALii Concept Store-ban, és csatlakozz hozzánk szeptember 23-25. között a S/ALON BUDAPESTEN, ahol elmerülhetsz partnerünk környezetbarát design termékeinek világában. Addig is szeretettel várunk Instagram és Facebook oldalunkon!