Portré
  /  2021.08.27.  /  

A Természet ihlette

Beszélgetés a Loomiosával

Alig négy éve, hogy a Loomiosa piacra dobta első lámpakollekcióját, ez az idő mégis elég volt ahhoz, hogy a prémium design lámpák piacának egyedi és nemzetközi szinten is népszerű képviselőjévé váljon. Mátó Dániel brandje és azonnal felismerhető termékei az alapítását követő egy-két évben sorra nyerték a legnevesebb nemzetközi design események díjait, s ezzel együtt a szakma és a közönség elismerését. A természet, valamint az emberi környezet által inspirált formavilág szinte azonnal megragadta a kortárs design szerelmeseinek fantáziáját - idén pedig a S/ALON BUDAPEST közönsége is megismerheti közelebbről a Loomiosa páratlan világát. A vállalkozás kezdeteiről, valamint személyes inspirációiról a márka alapítójával, Dániellel beszélgettünk.

A Loomiosa 2017-ben született. Mi ösztönzött arra, hogy korábbi autóipari karriered hátrahagyva saját termékeket tervezz, és elindítsd önálló vállalkozásodat?

Már egy ideje készültem rá, hogy saját vállalkozást indítsak. Szerettem volna megvalósítani néhányat a rengeteg ötletből, ami állandóan a fejemben kavarog. Az autótervezés is izgalmas munka volt, viszont a kettőre együtt nem maradt időm. Egy ponton azt mondtam, hogy ebből most ennyi elég volt, itt az alkalom, hogy valami újat hozzak létre teljesen a saját elképzeléseim szerint. 20-30 év múlva visszagondolva elszalasztott lehetőségnek éreztem volna, ha nem próbálom meg.

Hogyan képzeljük el a tervezői folyamatot az inspirációtól a kész darab elkészültéig?

Az első lépcső általában, hogy meglátok egy motívumot: egy épületet, épületrészt, vagy valamilyen természeti képződményt, akár élőben, akár egy képen. Ez az, amit ezután tovább gondolok, majd elkezdek rajzolni. Ha a rajz is elnyeri tetszésemet, akkor a következő lépcső, hogy modellező szoftverrel koncepciómodelleket készítek. Ilyenkor előfordul, hogy félreteszem néhány napra vagy hétre, majd ha újra ránézek és még mindig tetszik, készítek róla egy prototípus modellt. Ebben a fázisban már kifejezetten ügyelek a megvalósíthatóságra is. Ezt végül elküldöm 3D nyomtatásra, illetve elkészítem az összes szükséges alkatrészt és összeszerelem a prototípust. Ezután meg szoktam mutatni néhány, a témában jártas barátomnak, ismerősömnek, és kellően pozitív fogadtatás esetén többnyire termék lesz az adott prototípusból. Sajnos számos lámpa és egyéb bútorterv idő- és kapacitáshiány miatt egyelőre a tervezőasztalon reked.

Honnan merítesz ihletet?

Ahogy az imént említettem, az inspiráció tulajdonképpen bármilyen forma lehet, amit meglátok például az építészetben, természetben, szobrászatban és így tovább. Úgy is mondhatnám, hogy az ihletmerítés nálam teljesen a véletlen műve, tulajdonképpen a motívum talál meg engem, nem pedig fordítva. Az esetek többségében ezeket az ötleteket aztán elvetem, de szerencsére akad jó néhány, amely végül megvalósul.

Kikből áll az elsődleges vevőköröd? Jellemzően hazai vagy külföldi érdeklődők keresik a Loomiosa lámpákat?

A Loomiosához az évek során szinte kizárólag külföldi megrendelések érkeztek. Ezek elsősorban Nyugat-Európából, Észak-Amerikából, illetve a Közel-Keletről futottak be hozzánk, de Ausztráliából is több ízben keresték már termékeinket. A megrendelők kiléte legalább ennyire vegyes és sokszínű, a klientúránkban belsőépítész stúdiók és szállodaláncok ugyanúgy megtalálhatók, mint magánszemélyek.

A hangsúly eddig a termék és a folyamatok tökéletesítésén volt, nem pedig a marketingtevékenységen. Hogyan találnak rád mégis a partnereid?

Fontosnak tartom, hogy a termékek magukért beszéljenek, ezért döntöttem úgy, hogy a nemzetközi megjelenésekre fektessem a hangsúlyt. Ennek értelmében a Diva, Space és Leaf modelleket 2018-ban és az azt követő évben is beneveztem az A’ Design Awardsra - ezeken az eseményeken a szakmai zsűri mindegyik terméket valamilyen díjjal jutalmazta, s ez a Loomiosa márka különböző sajtóanyagokban való megjelenéséhez vezetett. 2019-ben a Leaf ráadásul platina díjat nyert, ami után különösen megnőtt az érdeklődés a Loomiosa lámpák iránt. Emellett számtalan megkeresés érkezik a Pinterestről: tervezők és végfelhasználók is gyakran ezen a felületen szeretnek bele először a lámpákba.

Az említett Leaf a legkeresettebb modell a családban. Szerinted minek köszönhető a termék népszerűsége?

Véleményem szerint a karakteres, de mégis lágy formája teszi a Leaf lámpát különösen vonzóvá, az eddigi tapasztalatok szerint legalábbis nagyon vonzza az ügyfelek tekintetét. Ez egy ránézésre egyszerű, mégis folyamatosan változó modell: a természet ihlette elegáns levélforma minden irányból és a különböző fényviszonyokban más és más arcát mutatja meg a befogadó számára.

Mivel készülsz a S/ALON BUDAPEST kiállításra? Hol tűnnek majd fel az éteri Loomiosa lámpák?

Az izgalmas Leaf és az új Delta modellek a Novacolorral közös enteriőrünkben lesznek megtekinthetők az őszi rendezvényen. Ezenkívül nagy örömmel szolgál, hogy más megjelenő márkák és tervezőik is jelezték felénk, hogy szívesen terveznének a Loomiosa lámpákkal saját installációikban, így a látogatóknak lehetőség lesz így a Loomiosa modelljeit az esemény legkülönfélébb enteriőrjeiben, más kontextusban is szemügyre venni.

Mire számíthatunk a Loomiosától a következő években?

Az egyre gyarapodó, új modellcsaládok mellett más bútorok, így például asztalok bemutatását is tervezzük a közeljövőben. Ennek a bővülő portfóliónak részeként új anyagokkal is kísérletezünk, többek között fával és betonnal. Egy biztos, az új Loomiosa termékek tervezésénél is a jellegzetes, látványos formák létrehozása lesz az elsődleges és központi szempont.

Ismerd meg testközelből a Loomiosa prémium termékpalettáját a S/ALON BUDAPEST 2021 háromnapos hétvégéjén, ahol a hazai és nemzetközi enteriőr- és bútordesign legfontosabb képviselőivel találkozhatsz egy inspiráló térben. Találkozzunk szeptember 24-26. között a Budapest Arénában!

2021.08.27.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

Vissza a blog főoldalra
 “A virág szeretete hajt”
/ Portré

“A virág szeretete hajt”

Interjú Zala Andreával és Henrik Katával, a Florista alapító-tulajdonosaival
A fenntarthatóság kicsiben kezdődik
/ Portré

A fenntarthatóság kicsiben kezdődik

Újra!Alkotó Energia: a tudatos életmód új online magazinja
mutass meg mindent!