Miután 30 évet eltöltött a kanadai Toronto városában, Hargitai Tibor képzőművész visszatér szülővárosába, Budapestre, hogy lenyűgöző vízióját Magyarországon, a S/ALON BUDAPEST 2021 közönsége előtt is feltárja. Aki elmerül Tibor munkásságában, az egy rejtélyes világba kerül, ahol az idő, tér és az emberi tapasztalás a valóság egy végtelenül összekapcsolódó hálózatát rajzolja ki. Ez a valóság, mondja Tibor, akit hosszú ideje inspirál az élet maga, valamint a köztünk felsejlő különbségek - vagy éppen az azonosságok. Hogy betekintést nyerhessünk egy valóban kortárs alkotó elméjébe, tíz kérdést tettünk fel Tibornak.
Azok számára, akik nem ismerik a munkádat: hogyan foglalnád össze egy mondatban azt, aki vagy?
Egy vizuális művész vagyok, aki az Idő-Tér-Élet hármasának lényegét próbálja megfejteni, legtöbbször a határokat feszegető, gondolatébresztő formában.
Mennyire különbözik egymástól a kanadai Torontó és a magyarországi Budapest valósága?
Harminc, multikulturális városokban eltöltött év után, több tízezer emberi találkozás és közös alkotások tucatja után a filozófiám ugyanaz maradt: “Különböző módokon vagyunk azonosak.”
A családodban jellemző volt a művészeti háttér, vagy ezt a világot magadtól fedezted fel?
Az örökölt tehetség csak egy része annak, hogy kiből lesz jó művész. Ennél jóval fontosabb, hogy hogyan szemléled és értelmezed a világot. A családomban lényegében mindenki nagyon tehetséges volt, és ez nagy motivációt adott. Valószínűleg én vagyok közülük a legkevésbé tehetséges.
Egyik központi témád a tér, idő és élet közötti kapcsolat. Hogyan hatnak rád ezek a súlyos koncepciók?
Egyszerűen szólva, mindent meg akartam festeni, és ez csakis úgy lehetséges, ha a legalapabb dolognál kezdek: idő, tér és élet.
Az interaktivitás nagy szerepet játszik alkotásaidban és kiállításaidban egyaránt. Miért olyan fontos számodra, hogy az emberek személyes kapcsolatot létesítsenek a munkáddal?
A művészet mindig interaktív, akár egy performanszról, akár egy installációról van szó. Néha kicsit máshonnan kell néznünk a dolgokat, hogy ez feltűnjön. Minden pillanatban mindennel kapcsolatban állunk. A munkám révén egyértelműbbé válnak ezek a kapcsolódási pontok. Szerettem volna visszamenni az alapokig, hogy ezt megmutassam. Így jött létre a DOTART.
A DOTART a te megfogalmazásodban egy “evolúciós lépcső a művészetfilozófiában”. Miért tartod ennyire jelentős koncepciónak?
A DOTART filozófiája olyan egyszerű és lényegre törő, hogy szerintem mindent magába foglal. Kicsit a hangokhoz tudnám hasonlítani. Egy szimpla forrásból indul ki és a tér minden pontjára univerzálisan terjed, hogy megtöltse azt zenével. A DOTART festmények mindig ugyanazt az eredményt adják, de más módokon. Ez egy kiegyenlítő, mint egy koponya. Általa mindenki egyenlővé válik.
A DOTART festmények a környezetre is reagálnak, és a közösségi tudat egy bizonyos térben és időben feljegyzett állapotát örökítik meg, ezzel egy időkapszulát létrehozva. Általa láthatóvá válik az idő-tér-élet háromszög. Evolúciós és egyben forradalmi lépés, ami korábbi művészettörténeti mérföldköveken alapszik. Száz évvel Malevics fekete négyzete és a szuprematizmus után 2014-ben a DOTART-tal elértük a szuperszuprematizmus korát.
Miért váltak a koponyák központi motívummá az elmúlt évek munkáiban, és mit jelképez számodra ez a baljós forma?
A koponyák az életet jelképezik. Élet nélkül nincsenek koponyák. A motívumot aznap kezdtem el használni, amikor Stephen Hawking elméleti fizikus elhunyt 2018-ban. Aggállyal figyelte a mesterséges intelligenciák fejlődését. Azok a mesterséges intelligenciák, amelyeket saját mohóságunkból kifolyólag folyamatosan algoritmusokkal etetünk, az emberi létezést fenyegetik. Ezt jelképezik a festményeimen és szobraimon látható bináris kódsorok.
Hogyan érzed magad mostanában? Mennyiben változtatta meg a pandémia a világról és a művészetedről alkotott képedet?
Mindig jól érzem magam, igyekszem annyira szeretni az életet, amennyire csak lehet. A járvány alatt Torontóban lévő tágas stúdiómban töltöttem az időm. Itt sok időm volt arra, hogy szabadon az életre reflektáljak.
Kik azok a művészek, akik megihletnek?
Saját korunkból Banksy munkásságát tartom igazán relevánsnak, de szinte soha nem keresek inspirációt mások alkotásaiban.
Nagy örömünkre szolgál, hogy az idei S/ALON BUDAPESTEN vendégül láthatumk! Hargitai Tibor melyik oldalával találkozhatunk az eseményen?
Köszönöm! Nagyon örülök, hogy ott lehetek, és a pandémia alatt készült munkáimat bemutathatom. Ha már oldalakról beszélünk, 30 évvel ezelőtt Észak-Amerikában megalapítottam cégemet, az ARTSIDE-ot, ami azt jelenti, a “művészet oldala”. Én mindig ezen az oldalon állok.
Hargitai Tibor szemléletformáló művészete a S/ALON BUDAPEST 2021-en ölt új formát - vedd meg belépődet még ma, hogy ne maradj le a kortárs művészet és enteriőr design új dimenziójáról szeptember 24-26. között a Budapest Arénában!