Előző cikkünkben 14 különleges márkát és tervezőt mutattunk be, akik egy nemzetközi egymüttműködés keretein belül a S/ALON BUDAPEST 2021 vendégországa, a Cseh Köztársaság és a cseh designkultúra képviselőiként jelentek meg az eseményen. De miért tölthet be egy társadalom életében elengedhetetlen szerepet a képzőművészetek, valamint az egészséges design felfogás népszerűsítése? Hogy kérdéseinkre választ kapjunk, Karel Havliček ipari, kereskedelmi és közlekedésügyi miniszterrel beszélgettünk.
Ön szerint mik a cseh design szcéna legnagyobb erősségei?
A cseh tervezőket mindig is jó megítélés fogadta a nemzetközi platformokon (gondoljunk csak az 1958-as brüsszeli világkiállítás csehszlovák pavilonjára). A jelenleg feltörekvő, fiatal tehetségek a legjobb kezekben vannak, hiszen az 1990-es évek sikeres tervezői tanítják őket, köztük Rony Plesl, Maxim Velčovsk, Olgoj Chorchoj és sokan mások. Számos új stúdió és kreatív vállalat alakult az elmúlt években. A cseh design szcéna folyamatosan gyarapodik, a cseh tervezők pedig egyre gyakrabban szereznek külföldi munkatapasztalatot.
A tervezőkkel együtt azon vállalatok száma is rohamosan nő, akik saját vállalkozásuk fellendítése érdekében megkeresik őket. Egyre többször fordul elő, hogy a designt marketing eszközként használják fel különböző cégek versenyképességük növelése érdekében.
Mit gondol, miért bírhat kiemelt jelentőséggel a cseh - vagy bármilyen - kormány számára a helyi design és kreatív szektor támogatása? Hogyan profitálhat a társadalom egy jól szervezett kreatív iparból?
Üzleti szempontból is elengedhetetlen a helyi design stúdiók és kreatív alkotók támogatása. Legfőképpen azért, mert a minőségi termékdesign alapból versenyelőnyhöz juttatja a gyártót a konkurenciához képest. Ez pedig jótékony hatással van a cseh piacra, de legfőképpen az exportra. A nemzetközi piacon hihetetlen a versenyszellem, itt a legkisebb előny is hatalmas sikerhez vezethet.
Ezért indította el a Cseh Ipari és Kereskedelmi Minisztérium a “Kompetitív Design” kezdeményezést. Kis- és középvállalkozások a hazai tervezők széles adatbázisából választhatnak valakit, a közös együttműködés költségeinek felét, vagy legfeljebb 50.000 cseh koronát pedig a CzechTrade ügynökség állja.
Ezen felül az ügynökség garantálja, hogy az elkészült designt nemzetközi eseményeken népszerűsíti, s ezek költségeinek felét is 130.000 koronáig fedezi. Az efféle együttműködések szinte soha nem visszatérő alkalmat nyújtanak a tervezők számára, hogy nemzetközi közönség előtt mutassák be munkáikat. A CzechTrade Design Centeren keresztül létrejött egyik idei együttműködés például rangos RedDot design díjban részesült.
A nemzetközi design kiállítások fontos mozgatórugói a termékkultúra és a tudatos vásárlói magatartás népszerűsítésének. Milyen tudással érkezett Csehország a S/ALON BUDAPEST 2021-re?
A minőségi design a Cseh Köztársaság egyik alapvető exportja. A CzechTrade ügynökség a megújult Design Centernek köszönhetően az idei S/ALON BUDAPEST kiemelt vendégeként állíthatott ki, mely a hazai kreatív ipar és design kultúra legfontosabb intézménye lett az elmúlt években.
A CzechTrade Design Center küldetése a cseh design hazai és nemzetközi népszerűsítése, ezért is jelentett a S/ALON BUDAPEST egy páratlan alkalmat arra, hogy a legfontosabb cseh márkák, tervezők és innovatív cégek termékeit a magyar közönséggel megismertessük.
Az eseményen a cseh tervezői szféra változatos arcát mutatta be a CzechTrade Design Center: a közönség megismerhette a 27Ascent, Artiséme és a Kubák Szövöde otthoni kiegészítőit, az Isotra, Lightway, Lucis és Tesla Lighting világítástechnikáját, a Mayer CZ, Pucolano és SilentLab modern bútorait, valamint egyedi tervezőket, úgymint Hanuš Lamr, a Lexová & Smetana duó, Tereza Rosalie Kladosova, illetve az egyik legismertebb cseh brand, a Škoda is képviseltette magát. Iva Bastlova cseh tervezőt bíztuk meg az izgalmas feladattal, hogy a cseh megjelenést egy különleges tervezői koncepcióban egyesítse.
Hogyan változtatta meg az elmúlt két év azt, ahogyan a művészetekre és a kreatív iparra tekint, és mit tartogat a jövő a cseh design szférában?
Manapság a művészetek és alkotói munkák nemcsak társadalmi, hanem kiemelt gazdasági jelentőséggel is bírnak. A 21. században a szellemi tulajdon túlszárnyalja az egyszerű gyártás értékeit. A folyamatos automatizálással és robotizálással az egyedi tehetség felértékelődik, a fizikai munka jelentősége pedig csökken.
A kulturális vagyon és a kreativitás a legfontosabb eszköz, amit egy társadalom a magáénak tudhat.
Ezt bizonyítja az a tény is, hogy a kreatív ipar túlnyomó része hazai tulajdonban van. Az említett eszközök képezik egy társadalom versenyképességének és gazdasági, valamint szellemi fejlődésének alapjait, melyek szisztematikus promotálása elengedhetetlen.
A tervező szerepe a társadalmi változások mentén változik. Ezeket a változásokat kiválthatják a gyártó folyamatok alakulásai, a felelősségteljes gyártási eljárások előtérbe kerülése, és számos más faktor. A tervezők és gyártók tulajdonképpen problémamegoldók: a környezeti kihívások mellett a társadalomra gyakorolt hatásukért is felelősséget kell vállalniuk.
Az egészséges designkultúra népszerűsítése a S/ALON BUDAPEST egyik legfontosabb célkitűzése. Éppen ezért minden évben több száz hazai és nemzetközi márka, gyártó és tehetséges tervező gyűlik össze a Budapest Aréna 7000 négyzetméter területű kiállítói terében, hogy legújabb termékeiket, valamint szakértelmüket megosszák egymással. Az idei kiállítás véget ért, de 2022-ben ismét találkozunk egy felejthetetlen hétvégén. Kövess minket Facebookon és Instagramon, és meríts ihletet az enteriőr- bútortervezés legjavából!